Nöjda lokalhyresgäster hos Vätterhem
För andra året i rad har Vätterhem undersökt vad lokalhyresgäster tycker om sin hyresvärd. Den här gången delade bostadsbolaget ut enkäterna personligen. 50,3 procent svarade på enkäten, enligt ett pressmeddelande från Vätterhem.
Majoriteten av de tillfrågade upplever sin boendemiljö som ren, snygg och trygg. Vätterhem har sedan föregående års kundundersökning förbättrat belysningen på gårdar och utemiljö. I årets kundundersökning har kundernas nöjdhet kring trygghet ökat 17,2 procentenheter.
– Det är ett bevis på att de trygghetsskapande insatser, med fokus på utemiljö och belysning, som skett i våra stadsdelar under året har fungerat. Vi gör också stora förbättringar när det gäller tillgång på parkeringsplatser för personal och fastigheternas serviceutbud, enligt Vätterhems vd Thorbjörn Hammerth.
Hyresgästerna är mindre nöjda med temperaturkomforten och ventilationen. En annan utmaning är också att förbättra hanteringen av felanmälningar. Här backar nöjdheten från 73,1 procent till 65 procent. Under året ska bostadsbolaget därför starta upp ett pilotprojekt kring digital felanmälan för lokalhyresgäster på Råslätt. Om projektet blir lyckat ska de fortsätta med arbetet på bostadsbolagets övriga områden.
Hela 95,9 procent av de tillfrågade hyresgästerna kan tänka sig att rekommendera Vätterhem som hyresvärd.