Annons

Brister i Östersundshems skrytbygge åtgärdas

Östersund Fagerskrapans nya hyresgäster har haft det kallt om fötterna, varmvatten har saknats och den utlovade storslagna utsikten har skymts av igenimmade fönster.
Foto: Jens Nordström/Östersundshem
Fagerskrapan ligger centralt i stan och intresset för lägenheterna var stort när de släpptes i höstas. Men efter inflyttningen uttrycker flera hyresgäster sitt missnöje.

Östersundshems 16 våningar höga flaggskepp Fagerskrapan stod inflyttningsklart i början av november 2014.

Ända sedan byggstarten har pressmeddelanden om den nya skrapan duggat tätt. Bland annat har man gjort stor sak av att huset är certifierat som både hälsosamt och klimatsmart.

Läs ocksåVärden går i konkurs - kan bli hyresgästernas vinstlottEn gulteglad husfasad.

En beskrivning som en del besvikna hyresgäster nog inte kan hålla med om.

En kvinna som vill vara anonym berättar för Länstidningen att hon ännu inte flyttat in eftersom det saknas varmvatten i lägenheten.

– Det här är ett skämt, säger hon till tidningen.

Läs ocksåSusannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta”En tvådelad bild. En text med texten skadestånd. En bild på en kvinna som tittar rakt fram.

Eftersom det inte har gått att duscha eller diska i varmt vatten så har hon valt ett annat boende tills problemen löst sig.

–  Jag betalar på två platser och kan inte bo där jag borde bo, säger hon.

Annons

Hilkka Toikkanen bor på 15 våningen men har inte kunnat njuta av utsikten eftersom fönstren är fulla av isrosor. Och det har varit kallt i lägenheten sedan hon flyttade in i november då huset garanterades vara inflyttningsklart.

Läs ocksåDåligt har blivit bättre – men nu kräver kommunen Oscar Properties på 40 000 kronorEn delad på med en dammsugare och ett husfasad.

– Jag hatar att frysa! Och jag gillar inte att man ska behöva betala hyra för ett boende som inte är beboeligt, säger Hilkka till Hem & Hyra.

Men hon är trots allt gladare nu än tidigare i veckan.

– Ja, det är jag verkligen! Igår kom de och fixade värmen så nu är det äntligen varmt och skönt hemma.

Hur lång tid tog det innan de fick ordning på problemet?

– Den 11 december hade vi en trivselkväll och Östersundshem var där. Då kom det fram flera klagomål. Vissa har ju inte haft varmvatten, men det har jag aldrig haft problem med i alla fall. Men sedan dess har de sprungit här i huset och varit inne i min lägenhet många gånger. Så nog har de visat intresse allt!

Annons

 Vd för Östersundshem, Daniel Kindberg, beklagar att hyresgästerna haft problem och utlovar en kompensation till de hyresgäster som inte haft ett fullvärdigt boende. Han menar på att det med ett nytt hus kan förekomma ”barnsjukdomar” innan allt fungerar som det ska.

– Ja, vi har fått ett brev där de säger att vi inte ska behöva betala för vattnet från november till 1 april. De ska även ge någon annan slags kompensation, men vi vet inte vad det blir än, berättar Hilkka.

– Det är ju bra, men jag blir irriterad när de pratar om barnsjukdomar. Vi betalar ju hyra för att bo, fungerar inte allt som det ska så ska de inte släppa in hyresgästerna förrän det är det!

Utsikten från många lägenheter i Fagerskrapan är fantastisk och hyran är därefter. En femrummare på 14:e våningen kostar 16 000 kronor i månaden. Men även i dessa lägenheter har man haft problem med imma på fönstren och hyresgästerna har snuvats på panoramat.

Läs också Efter miss i hyresförhandling – Svenska Hus betalar 150 000 kronor och ber hyresgästerna om ursäkt Här har hyresförhandlingarna redan kraschat – skiljeman får sätta hyrorna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.