Bristerna i Kenneths lägenhet fixades inte på flera månader: ”Det är tröttsamt”
Det var i våras som det plötsligt blev stopp i avloppet i Kenneth Gustavssons lägenhet på Norralundsgatan i Norrköping. Vattnet rann varken ner i badkaret eller i diskhon i köket. Efter flera försök att rensa rent lyckades han till sist få bort stoppet i köket, men i badrummet kvarstod problemet.
— Jag har prövat allt möjligt, jag har skrubbat och gjort rent, men det rinner inte undan. Det tar 20–25 minuter att få undan vattnet. Det är inte så trevligt att duscha när det är så här, säger han.
Han anmälde problemet till hyresvärden redan i maj, men utan att något hände.
— Det är tröttsamt. Jag har sagt till de tre-fyra gånger men inget händer. De har varit här och tittat men ändå inte gjort något åt det.
Flera brister
Det är inte det enda bekymret i lägenheten. Det har gått trettio år sedan han flyttade hit, men något underhåll har han inte sett till. I vardagsrummet har takfärgen börjat släppa och persiennerna går inte att använda. Balkongdörren och fönstren håller inte tätt och är i behov av renovering.
— Balkongdörren är så dålig att det blåser rakt igenom. Jag har försökt täta med papper, men det blir kallt ändå. Fönstren vågar man inte öppna, det är knappt någon färg eller kitt kvar på dem, säger han.
Även de bristerna har Kenneth anmält men hyresvärden har inte reagerat på närmare fyra månader.
Inte skäligt
Enligt Hyresgästföreningen kan avloppsproblem vara knepiga att reda ut. Beroende på var problemet sitter så kan ansvaret hamna på hyresgästen eller hyresvärden.
— Som hyresgäst har du ett ansvar att regelbundet göra rent brunnar och vattenlås och det du kommer åt. Sitter problemet längre ner och kräver spolning eller hjälp av fackman så hamnar det på hyresvärden, säger Ena Hodzic, jurist på Hyresgästföreningen.
Vad är en rimlig väntetid för att få ett avloppsstopp fixat?
— Det är en svår fråga. Det ska ske skyndsamt, men det kan också tas hänsyn till om det behöver beställas material för att fixa problemet. Men gör hyresvärden ingenting på flera månader så är det inte skäligt, säger Ena Hodzic.
När det gäller underhållsbrister i en lägenhet så kan det drivas som ett åtgärdsföreläggande i hyresnämnden om hyresvärden inte vill göra något.
Lovar att fixa
I Kenneths fall har han anmält problemen till Hyresgästföreningen, men inte fått något besked än om det kommer bli ett ärende för nämnden. När vi kontaktar Kenneths hyresvärd utlovas plötsligt åtgärder.
— Vi får titta på det. Hans lägenhet kan nog vara ganska sliten, så det är kanske bättre att vi hittar en ny lägenhet åt honom, säger hyresvärden Niklas Bethke.
Vad händer med stoppet i avloppet?
— Vi får titta på det. Vi kollar det på en gång också såklart. Självklart.
Varför har ni inte gjort det tidigare?
— Det har vi inte vetat om. Jag var och träffade han häromdagen ute på gården. Han sa ingenting men vi går upp och kollar på det, säger Niklas Bethke.
När vi kontaktar Kenneth Gustavsson en vecka senare har avloppsproblemet blivit åtgärdat.
— Ja, det var en kille här som fixade det och nu funkar det, det blev jättebra. Sedan skulle det komma en målare och fixa resten. Men de har inte hört av sig, så vi får se vad som händer, säger Kenneth.