Annons

Bristerna i Kenneths lägenhet fixades inte på flera månader: ”Det är tröttsamt”

Norrköping Stopp i avloppet och färgsläpp från tak, fönster och dörrar. Kenneth Gustavsson har försökt få hyresvärden att fixa bristerna i hans lägenhet, men inget händer på flera månader.
Färgsläpp från tak i Kenneths lägenhet.
Foto: Jakob Kindesjö
Kenneths felanmälningar till hyresvärden lämnades utan åtgärd.

Det var i våras som det plötsligt blev stopp i avloppet i Kenneth Gustavssons lägenhet på Norralundsgatan i Norrköping. Vattnet rann varken ner i badkaret eller i diskhon i köket. Efter flera försök att rensa rent lyckades han till sist få bort stoppet i köket, men i badrummet kvarstod problemet.

— Jag har prövat allt möjligt, jag har skrubbat och gjort rent, men det rinner inte undan. Det tar 20–25 minuter att få undan vattnet. Det är inte så trevligt att duscha när det är så här, säger han.

Läs ocksåKurt, 83, isolerad i över fyra månader – nu är en ny hiss på platsEn man som sitter i en rullstol vid ett bord. I bakgrunden en kvinna.
Fönster med flagnande färg.
Kenneth har anmält att fönstren behöver fixas.

Han anmälde problemet till hyresvärden redan i maj, men utan att något hände.

— Det är tröttsamt. Jag har sagt till de tre-fyra gånger men inget händer. De har varit här och tittat men ändå inte gjort något åt det.

Flera brister

Det är inte det enda bekymret i lägenheten. Det har gått trettio år sedan han flyttade hit, men något underhåll har han inte sett till. I vardagsrummet har takfärgen börjat släppa och persiennerna går inte att använda. Balkongdörren och fönstren håller inte tätt och är i behov av renovering.

— Balkongdörren är så dålig att det blåser rakt igenom. Jag har försökt täta med papper, men det blir kallt ändå. Fönstren vågar man inte öppna, det är knappt någon färg eller kitt kvar på dem, säger han.

Kenneth står vid balkongdörren i lägenheten.
Kenneth har anmält att balkongdörren är otät och behöver fixas iordning.

Även de bristerna har Kenneth anmält men hyresvärden har inte reagerat på närmare fyra månader.

Annons

Inte skäligt

Enligt Hyresgästföreningen kan avloppsproblem vara knepiga att reda ut. Beroende på var problemet sitter så kan ansvaret hamna på hyresgästen eller hyresvärden.

— Som hyresgäst har du ett ansvar att regelbundet göra rent brunnar och vattenlås och det du kommer åt. Sitter problemet längre ner och kräver spolning eller hjälp av fackman så hamnar det på hyresvärden, säger Ena Hodzic, jurist på Hyresgästföreningen.

Vad är en rimlig väntetid för att få ett avloppsstopp fixat?
— Det är en svår fråga. Det ska ske skyndsamt, men det kan också tas hänsyn till om det behöver beställas material för att fixa problemet. Men gör hyresvärden ingenting på flera månader så är det inte skäligt, säger Ena Hodzic.

Tegelfasad på ett hyreshus.
Hyrehuset på Norralundsgatan i Norrköping ägs av Niklas Bethke.

När det gäller underhållsbrister i en lägenhet så kan det drivas som ett åtgärdsföreläggande i hyresnämnden om hyresvärden inte vill göra något.

Lovar att fixa

I Kenneths fall har han anmält problemen till Hyresgästföreningen, men inte fått något besked än om det kommer bli ett ärende för nämnden. När vi kontaktar Kenneths hyresvärd utlovas plötsligt åtgärder.

— Vi får titta på det. Hans lägenhet kan nog vara ganska sliten, så det är kanske bättre att vi hittar en ny lägenhet åt honom, säger hyresvärden Niklas Bethke.

Annons

Vad händer med stoppet i avloppet?
— Vi får titta på det. Vi kollar det på en gång också såklart. Självklart.

Läs ocksåMånga lediga lägenheter – men fortsatt höga hyror: ”Det finns bara för de rika”Skylt med öppen visning och bostadsökande.

Varför har ni inte gjort det tidigare?
— Det har vi inte vetat om. Jag var och träffade han häromdagen ute på gården. Han sa ingenting men vi går upp och kollar på det, säger Niklas Bethke.

När vi kontaktar Kenneth Gustavsson en vecka senare har avloppsproblemet blivit åtgärdat.

— Ja, det var en kille här som fixade det och nu funkar det, det blev jättebra. Sedan skulle det komma en målare och fixa resten. Men de har inte hört av sig, så vi får se vad som händer, säger Kenneth.

Läs ocksåStopp i toan inte värdens fel: ”hyresgästen använder för mycket papper”stopp i toa, toalettpapper, toalett, toa
Läs också Fyra månader utan möjlighet att gå ut – när värden inte ville fixa hissen blev Kurt instängd Hyresgäster lever i förfallet hus mitt i lyxområde – kommunen om kritiken: "Har ställt krav"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.