Brunfärgat badvatten i Karlshamn prövas i nämnd
Det var i höstas som hyresgästen, bosatt på en mindre ort i Karlshamns kommun, bestämde sig för att det fick vara nog. Ventilationen i lägenheten han hyr hos en privat hyresvärd var dålig, menade han, och vattnet i badkaret var brunfärgat. Dessutom klagade hyresgästen på att badrumsgolvet lutade fel och att golvmattan i samma rum var mycket ojämn.
Hyresgästen vände sig till Hyresgästföreningen, som i sin tur skrev ett brev till hyresvärden med krav på åtgärder inom några veckor. I samma veva valde hyresvärden att säga upp hyresgästen på grund av påstådd misskötsamhet.
En månad senare, när ingenting hade hänt, valde Hyresgästföreningen att ta saken vidare till hyresnämnden för prövning. Därefter står ord mot ord. Hyresvärden avfärdar klagomålen, och undrar varför hyresgästen alls vill bo kvar om bostaden har så många brister som han påstår. I den mån det alls funnits några problem ska de vara avhjälpta, menar värden, eftersom en rörmokare ska ha kontrollerat vattnet. ”Lägenheterna här är väl underhållna. Hyresgästerna som bor här trivs”, skriver fastighetsägaren i ett brev till hyresnämnden.
Hyresgästföreningen menar dock att problemen kvarstår. Dessutom påpekar man fler brister i boendet, till exempel att flera fönster riskerar att ramla ut.
Nästa vecka tar hyresnämnden ställning till begäran om ett så kallat åtgärdsföreläggande, vilket skulle innebära att värden tvingas rätta till eventuella brister. I samband med det kan det också bli aktuellt med ett besök i den aktuella lägenheten. Fastighetsägaren har nämligen förklarat att varken hon eller någon annan representant tänker komma till hyresnämnden, men att man däremot finns på plats vid huset.