Brutalt medlemstapp på grund av coronapandemin
Få delar av det svenska samhället har varit oberörda av coronapandemins härjningar – och Hyresgästföreningen är inget undantag.
Folkhälsomyndighetens rekommendationer om social distansering har lett till att organisationen tills vidare upphört med att värva nya anhängare genom att knacka dörr. Det har resulterat i ett dramatiskt hack i medlemsstatistiken.
I mars slog coronaviruset på allvar till i Sverige, och likaså mot Hyresgästföreningens värvningsarbete. Då uppgick det totala medlemsantalet till runt 538 000 människor. I dag har skaran krympt till cirka 520 700 personer. Det innebär ett tapp på drygt 17 000 medlemmar.
Om siffrorna håller samma nivå året ut innebär det att Hyresgästföreningen gör sin lägsta notering av antal medlemmar på över tolv år.
Medlemsutvecklingen 2008-2018
Förbundschefen Jonas Nygren ser en tid av stora utmaningar framför sig.
– Dörrvärvning är oslagbart och brukar normalt kompensera för det antal som väljer att avsluta sitt medlemskap eller avlider. Tills läget förändras kommer vi att behöva avvakta med att värva i dörr och i stället satsa på andra sätt att hitta nya medlemmar.
Ytterligare en förklaring till de dystra medlemssiffrorna kan vara den ekonomiska oro som följt i smittans spår.
– Många tänker tänker säkert till en eller två gånger innan de blir medlemmar, och på så vis skapar sig en ny utgift. Om man har svårt att få ekonomin att gå ihop kan 85 kronor vara en utmaning.
I reda pengar innebär ett tapp på 17 000 medlemmar cirka 17 miljoner kronor mindre in i verksamheten sett över ett helt år. Allvarligt, men inte någon katastrof, resonerar Jonas Nygren.
– Rent ekonomiskt har vi sparat in mer pengar än vad vi förlorat genom färre medlemmar, på grund av att vi har styrt om verksamheten och inte kunnat jobba på riktigt samma sätt.
Leder det här till att man får sämre skydd från er som hyresgäst?
– Nej, vår ordinarie verksamhet är igång som vanligt. Det enda vi inte gör är att värva medlemmar i dörr samt anordna samlingar. Juridiskt stöd, processer, förhandling och rådgivning; allt det ska fungera som vanligt.
Det finns även ljusglimtar att finna i årets medlemsstatistik. Även om den totala summan medlemmar blivit mindre har behållargraden av existerande medlemmar ökat markant. Med andra ord: fler än förut väljer att stanna kvar.
– Viljan att fortsätta vara medlem har ökat. I stället för att permittera anställda har vi valt att ställa om verksamheten och bland annat söka upp medlemmar för att ge stöd och hjälp. Hittills har vi pratar med 95 000 grannar inom vårt projekt Goda grannar. Det tror jag är en framtidsinvestering.
Jonas Nygren vill även lyfta fram det positiva i att föreningen på grund av pandemin blivit starkare på att rekrytera via alternativa kanaler, då merparten av värvarna ställt om till webbrekrytering och telemarketing.
– Även fast det ännu inte fullt ut kompenserar för bortfallet från dörrvärvningen. Men då måste vi ju tänka in att pandemin drabbade oss i mars, så har ju bara varit några få månader för omställning, och på den tiden har vi ju verkligen lyckats förbättra resultaten.
31 mars: 538 114
30 april: 533 888
31 maj: 530 388
30 juni: 527 443
31 juli: 524 237
13 augusti: 520 669
Källa: Hyresgästföreningen