Bygger en våning om dagen
Strax inför och veckor efter höstterminens start brukar medierna rapportera om samma sak, brist på studentbostäder. Ett hinder kan vara kostnaden, ett annat att det är svårt att bygga för ett behov som kanske är tillfälligt.
Lösningen är kanske på väg. På Luleå tekniska universitet, LTU, pågår ett internationellt projekt med både universitet och företag som deltagare. Målet är att skapa en enkel och snabb byggmetod.
– Vi har sett att det fungerar i teorin. Men nu har vi också tagit det ett steg längre, och testat praktiskt, säger professor Milan Veljkovic vid institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser.
Det är en liten revolution i byggmetod. En grundplatta byggs som vanligt. På den monteras den blivande byggnadens ramverk av stål. Runt om ramverket placeras sedan en lyftram.
Med hjälp av lyftramen och självklättrande konsoler hissas först taket upp, sedan skjuts färdiga lägenhetsmoduler in och hissas upp våning för våning. Sista våningen som hamnar i byggnaden är alltså bottenvåningen.
– När det är klart monteras ytterväggspaneler och lyftramen monteras ner. Och då är huset i princip klart, säger Milan Veljkovic.
– Vi räknar med att kunna bygga en våning om dagen, när systemet kommersialiseras. Till och med aningen fortare.
Fördelarna är flera. Taket kommer på plats först, vilket ger en torr byggplats. Att snabbt resa ett hus ger lägre byggkostnad. Lyftramen kan återanvändas om och om igen. Men kanske viktigast:
– Eftersom vi använder oss av stål som bultas ihop och moduler som skruvas ihop, är det inga problem att montera ner hela byggnaden igen, för att sätta upp den någon annanstans, säger Milan Veljkovic.
Det låter som sagt som en fantasi. Men det är en byggmetod som är testad i praktiken. Och när snön försvinner kommer det första huset att byggas, vid LTU i Luleå.
* Luleå tekniska universitet, LTU* Universitetet i Liege, Belgien* Universitetet i Coimbra, Portugal* Rheinisch Westfälische Tekniska högskola i Aachen, Tyskland* V & M Deutschland GmbH i Düsseldorf, Tyskland* Part AB i Kalix* Acciona Infraestructuras SA i Spanien* Projektet kostar 1,5 miljoner Euro