Carina har fått in grannarnas bajs fyra gånger på en månad
Det är onsdag kväll i december. Carina Lönnqvist har slumrat till på soffan hemma på Gullregnsvägen i Kungsbacka. Framåt midnatt vaknar hon och går in i badrummet.
– Jag hade knappt öppnat ögonen och inte tänt lyset. När jag klev in trampade jag i något vått. Jag tände och såg att hela golvet flöt av bajs och papper. Jag fick panik.
Först vet hon inte hur hon ska bli ren. Men efter att ha torkat av fötterna med några våtservetter ringer Carina journumret som hon fått av hyresvärden Aranäs Fastigheter.
En spolbil anländer.
– Sedan moppade jag och städade hela badrummet. Klockan var runt tre när jag var färdig, säger Carina Lönnqvist.
Dagen därpå ringer hon Aranäs och ber om ersättning för de handdukar som har förstörts. Samtidigt ber hon värden kolla orsaken, så att det inte kan hända igen.
– Det genomfördes renovering med relining av rören 2017, och efter det har det varit något konstigt, lukter som kommit och gått. Men tyvärr fick jag inget gehör för det, däremot en lektion i vad jag får spola ner och inte. Men det vet jag redan, jag klipper inte ens naglarna över toaletten, säger Carina Lönnqvist.
Hon får pengar för handdukarna, men inget besked om vad som kan ha orsakat stoppet.
Jul och nyår passerar utan problem, men under 2021 års första vecka börjar Carina märka oroande tecken. Det kommer ljud och lukter från golvbrunnen och flera gånger är det låg vattennivå i toastolen.
– Detta anmälde jag givetvis till Aranäs. Jag var också väldigt tydlig med att jag var orolig för att det skulle hända igen. Men det enda resultatet var att spolfirman ringde och sa att det var nog ingen fara, säger Carina Lönnqvist.
Brunnslocket lyfte sig
Samma kväll hör Carina ett dovt ljud. När hon tittar in i badrummet ser hon locket till golvbrunnen i duschen lyfta sig. Vatten bubblar upp. Hon hinner rädda sina saker ut ur badrummet och ringer jouren igen.
– Spolkillen måste ha löst upp nån propp när han spolade, för hela golvet flöt och det var helt brunt. Det var äckligt, vidrigt!
Den här gången kommer en städfirma dagen efter, och Carina får en blomma från Aranäs. Reliningfirman filmar i avloppet, men innan Aranäs tittat på filmen sker stopp nummer tre. Och några dagar senare händer det en fjärde gång.
– Det kom upp gräs och rötter och något som såg ut som klippta tulpanstjälkar. ”Vad är det här?!” skrek han som spolade, säger Carina Lönnqvist .
Hon betonar att hon alltid varit nöjd med Aranäs som hyresvärd innan, men den här gången är hon besviken. Hon tycker att bolaget varit för långsamma att gå till botten med orsakerna till problemen, och inte heller tagit hennes oro på allvar. Nu ska hon prata med Hyresgästföreningen för att se om hon kan ha rätt till kompensation.
Carina Lönnqvists personliga teori är att stoppen beror på en kombination av rörproblem och att någon i huset spolar ner fel saker.
– Nu har det hänt tre gånger på en och en halv vecka. Jag är orolig varje gång jag kommer hem från jobbet. När jag kliver av bussen får jag ont i magen, hur ser det ut hemma när jag öppnar dörren?
”Extremt olyckligt”
Jessica Wikestam är marknadschef på Aranäs Fastigheter.
– Stopp i avloppet är ett av de vanligaste felen i fastigheter. Men det är extremt olyckligt att en och samma person drabbats fyra gånger. Vi arbetar intensivt med detta, säger hon.
Filmning och felsökning har gjorts flera gånger, men enligt Jessica Wikestam utan resultat.
– Företaget som utfört reliningen hittade en liten skarv. De gör bedömningen att den inte kan ha orsakat stoppen, men för säkerhets skull har de åtgärdat den ändå, säger Jessica Wikestam.
Inga andra uppgångar eller hus har haft problem. Aranäs tror att det är en annan hyresgäst i huset som ligger bakom problemen hos Carina Lönnqvist, som bor längst ner.
– Vi kan förstås inte veta helt säkert. Men med största sannolikhet är det någon som spolat ner saker som inte ska ner i toaletten. Vi har gått ut med extra information till alla hyresgäster i huset den här veckan.
Kommer ni att kompensera Carina Lönnqvist?
– Uppstår skador ska de egentligen täckas av hyresgästens hemförsäkring, men vi brukar vara generösa och bjuda på självrisken i det läget.
Jessica Wikestam påpekar att Aranäs Fastigheter flera gånger fått pris för att ha Sveriges nöjdaste hyresgäster
– Det är vår målsättning och vi tar det på allvar. Är det ett fel i våra fastigheter är det förstås vår skyldighet att åtgärda det. Men det är jättesvårt för oss att åtgärda fel om de orsakas av tredje part. Allt vi kan göra är att informera extra tydligt och det gör vi nu.