Lägenhetsbyte fick Förvaltaren att ändra rutinerna
I bland driver Hyresgästföreningen ärenden som inte bara leder till förbättringar för en hyresgäst, utan också ändrar ett helt bolags rutiner och regler. Det aktuella fallet med ett lägenhetsbyte är ett sådant.
– Det blev bra i slutändan. Hyresgästen är en aktiv medlem och vi har haft en bra och nära samarbete, säger Sandra Appelgren, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, som drivit ärendet.
Med facit i hand fick hyresgästen sin lägenhet nikotinsanerad och reparerad, en hyresrabatt som motsvarar vad det skulle kostat att beställa nya ytskikt på 1 450 kronor i månaden och dessutom nedsatt hyra under den tid hon inte kunnat bo där. Totalt till en summa av 221 084 kronor. Men det gick varken enkelt eller snabbt.
Den 1 mars 2016 bytte hyresgästen och hennes familj sig till en etagelägenhet i Duvbo. När de flyttade in märkte de att lägenheten var full med ohyra, trasiga väggar och golv samt allvarligt nikotinskadad. Bostadsbolaget Förvaltaren hävdade att lägenheten hyrdes ut ”i befintligt skick”. Det är något som gör Sandra Appelgren mörk i ögonen till och med två år senare.
– Bolaget hade inte gjort det som det ska enligt lagen, nämligen besiktigat och krävt avflyttande hyresgäst på ersättning. Det här gick fel på så många sätt, säger hon.
Hyresgästföreningen besiktigade och krävde tillsammans med medlemmen att väggar och golv skulle bytas ut. De kunde med luftflödesmätningar visa att ventliationen var dålig. Men det var för när de skickat ansökan till hyresnämnden under hösten 2016 som Förvaltaren på allvar började förhandla om lösningar.
– Här kunde vi komma överens genom att förhandla med hyresvärden. I hyresnämnden finns inga garantier för hur det går. Dessutom är det en ny process i tingsrätten för att få nedsättning av hyran, säger Sandra Appelgren.
Sandra Appelgren påpekar att kryssrutan på Förvaltarens blankett för att ansöka om lägenhetsbyte är ett så kallat oskäligt villkor, det håller inte om det går till prövning i hyresnämnden.
– En hyresgäst kan aldrig ärva den förra hyresgästens skador, säger hon.
Sedan dess har Förvaltaren bytt ut blanketten för byten. Nu finns inte längre någon ruta om att nya hyresgästen övertar ansvaret för den förra hyresgästens skador.
– Det är vid just sådana här tillfällen som man upptäcker felaktigheter. I det här fallet gick allt snett som kunde gå snett, säger Björn Forsman, jurist på Förvaltaren.
Hyresgästen blir glatt överraskad när hon får höra att blanketten ändrats.
– Oj, det var väldigt bra, verkligen, säger hon.
Hyresgästen berättar att det blev en lång och mödosam resa att få lägenheten i ordning. I vissa rum finns fortfarande en konstig lukt. Det blir kondens på fönstren, ett tecken på bristfällig ventilation.
Hennes råd till andra är enkelt: Ta reda på din rättigheter.
– Många som byter vet inte vad som gäller, de tror att enda chansen att få byta är att kryssa i alla rutor som finns på blanketten.