Annons

Chockerande granskning av flyttfirmor – så många saknar yrkestrafiktillstånd: ”Helt åt helvete”

Nyheter Över hälften av landets flyttfirmor kör utan trafiktillstånd - men kan ändå få ut miljoner i rut-avdrag, avslöjar Hem & Hyra.
Foto: Jakob Kindesjö

Hem & Hyra har granskat flyttbranschen och kommit i kontakt med flera flyttkunder som drabbats av skadade möbler och utebliven ersättning. När vi begärde in offerter på en lägenhetsflytt i Östergötland upptäckte vi att flera företag saknar trafiktillstånd och inte heller vill visa upp dokument att flytten är försäkrad.

För att undersöka om bilden vi fick fram stämde med läget i branschen i stort har vi gått igenom samtliga flyttföretag i landet. Det rör sig om totalt 598 företag som är registrerade som flyttfirmor i SCB:s företagsregister. Det kan finnas fler företag, till exempel åkerier, som erbjuder flytthjälp men som inte finns registrerade som det.

Läs ocksåJakobs gedigna flyttgranskning tog hem guldet

”Resultatet förskräcker”

Vår granskning visar att 347 företag, 58 procent av landets registrerade flyttfirmor, saknar tillstånd för yrkestrafik hos Transportstyrelsen, vilket krävs enligt lagen för att få transportera möbler mot ersättning.

– Resultatet förskräcker men jag blir tyvärr inte förvånad. Det är helt åt helvete att det ser ut så här, säger Gunnar Gudmundsson, generalsekreterare på Sveriges Möbeltransportörers förbund.

Gunnar Gudmundsson på Sveriges Möbeltransportörers förbund.

Enligt branschförbundet, som företräder ett 30-tal flyttfirmor i landet, har många nya firmor startats efter att rut-avdraget för flytthjälp infördes 2016. Men långt ifrån alla seriösa och har koll på vilka regler som gäller.

– Många etablerar flyttfirmor för att det är en låg startkostnad. Du kan hyra en bil och sedan sätter du upp en flådig hemsida. Det är rena Potemkinkulisserna på nätet där man håller tunt men lovar skumt, säger han.

Vad är risken att anlita ett företag som inte har något tillstånd?

– Risken är att det kan bli skador på bohaget, man kanske inte ens har en försäkring. Det kan bli en enda serie av ledsamheter. Det behöver inte bli det, men risken för det är större, säger han.

Annons
Läs ocksåModeraten om fifflet i flyttbranschen: ”Moralupplösning i samhället”

För att komma åt problemet vill förbundet se betydligt fler kontroller från framför allt polisen.

– Det är inget fel på lagstiftningen, men det finns väldigt få som övervakar den. Trafikpolisen är nästan en utrotningshotad art, säger Gunnar Gudmundsson.

Läs ocksåPolisen om olagliga flyttlass: ”Inte ett prioriterat brott”

Om polisen tar en flyttfirma som kör utan trafiktillstånd riskerar bolaget sanktionsavgifter men också att transporten inte får fortsätta utan omlastning. Ansvariga kan även åtalas för brottet olaga yrkesmässig trafik som kan ge böter och ett års fängelse.

— Har man inte yrkestrafiktillstånd så bedriver man olaglig trafik. Det är inte jätteovanligt. Jag tror betydligt fler skulle ertappas om vi var fler än tre–fyra stycken trafikpoliser. Nu hinner vi med så lite, säger Erik Niklasson, gruppchef på trafikpolisen i Norrköping.

Upptäcktsrisken är liten

Polisen har ingen statistik över hur många som åker fast för olaglig yrkesmässig trafik – men risken verkar vara låg. Förra året gjordes till exempel 173 flygande kontroller av lätta lastbilar i Östergötland. Det kan jämföras med att det samma år skedde över 6 000 flyttar med rut-avdrag i länet. Inom polisen vill man göra fler kontroller, men resurser och folk saknas.

– Upptäcktsrisken är väldigt liten för det finns snart ingen som kontrollerar yrkestrafiken. Vi behöver vara fler för att det ska få någon effekt, säger Erik Niklasson.

Annons
Pia Blank Thörnroos är rättslig expert på Skatteverket.

Men flyttfirmor som saknar tillstånd för yrkestrafik kan ändå få ut rut-avdrag. Orsaken är att Skatteverket inte gör någon kontroll av att det finns trafiktillstånd – trots att lagen kräver det för företag som flyttar och transporterar möbler mot ersättning.

– Vi tycker det är bedrövligt att transporter som inte får äga rum för att de saknar tillstånd ges skattesubventioner, säger Fredrik Engström, jurist på branschorganisationen Sveriges åkeriföretag.

Får inte kolla

Förra året gjorde Skatteverket utbetalningar på totalt 737 miljoner kronor till flyttfirmor runt om i landet. Sedan rut-avdraget infördes 2016 handlar det om totalt 2,7 miljarder kronor.

I dag kollar Skatteverket att företagen har f-skatt, men enligt myndigheten går det inte att kolla andra saker utan att lagen ändras.

– Jag kan förstå kritiken, men det är ingenting som Skatteverket kan införa på egen hand. Det vore direkt tjänstefel att börja kontrollera det och vägra utbetalningar. Det måste till en lagändring i så fall, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

Läs också Gravida Fredrika nära bli påkörd - få åker dit för olagliga flyttlass Guide: Så kan du granska flyttfirmorna på egen hand

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.