Chockhöjda parkeringsavgifter runtom i landet – hyresgäster rasar: ”Bedrövligt”
Hyresgästerna på Björnstigen i det lilla samhället Burträsk är upprörda. Snart kommer deras parkeringsplats att kosta 600 kronor i månaden, exklusive el. Den tidigare avgiften har legat på 264 kronor inklusive el.
– Det är barockt, säger Rolf Karlsson, en av de hyresgäster Hem & Hyra träffar.
De beskriver sina parkeringsplatser som små och trånga. Dessutom får de skotta parkeringarna själva och tycker att underhållet är undermåligt. Enligt hyresvärden, det kommunala fastighetsbolaget Skebo, speglar avgifterna i Burträsk de kostnader bolaget har för underhåll och drift.
– Det är helt orimligt. Våra parkeringsplatser kan inte kosta så mycket. Jag har suttit i en bostadsrättsförenings styrelse där vi alltid tog ut självkostnadspris och där hamnade nivån på 200 kronor plus ström. De parkeringsplatserna var nyare, bredare och mer moderna med andra typer av stolpar, säger Rolf Karlsson.
Valborg Hedlund skakar uppretat på huvudet.
– Det är ju chockhöjning. Har man en liten pension så är en höjning med 400 kronor så klart kännbart, säger hon.
Skebo motiverar höjningen med att det är ett steg mot ett mer hållbart Skellefteå. Det är ett argument hyresgästerna i Burträsk inte ger mycket för.
– Då borde man erbjuda andra lösningar innan man slår undan benen på folk, säger Pia Klockljung.
Valborg Hedlund:
– Att det är miljötänk? Det är så larvigt så jag vet knappt vad jag ska säga.
Hon tillägger:
– Att de höjer parkeringsavgiften så här, beror naturligtvis på att de inte fick igenom de hyreshöjningar som de ville ha. Men med parkeringarna kan de göra i princip vad som helst.
Parkeringsavgifterna skjuter i höjden
Hyresgästerna i Burträsk är inte ensamma om att drabbas av högre parkeringsavgift. Hem & Hyra har gjort en enkät med Sveriges 298 allmännyttiga bostadsbolag där vi frågat dem om kostnaden för parkeringsplatser i dag kontra 2019.
237 av bolagen har svarat på enkäten. En handfull uppger att de saknar parkeringar. Resultatet av enkäten visar på en väsentlig ökning av parkeringsavgifterna.
Allmännyttornas billigaste parkeringar, de som saknar el och motorvärmare, har i genomsnitt stigit med 40 procent på bara fem år.
Tittar vi på bolagens billigaste platser med motorvärmare har priserna stigit med i genomsnitt 31 procent.
Men många allmännyttiga hyresvärdar har höjt sina parkeringsavgifter betydligt mer än så. På många platser i Sverige har avgifterna fördubblats eller till och med tredubblats sedan 2019.
Att parkeringsavgifterna skjuter i höjden har en enkel förklaring: Det sker ingen förhandling om dem.
– En gång i tiden fanns parkeringsavgifterna i förhandlingsordningarna och då förhandlade vi dem tillsammans med allt annat. Nu har vi släppt den biten och då råder i stort sett en marknadsprissättning, säger Hyresgästföreningens chefsekonom Martin Hofverberg.
Varför har Hyresgästföreningen släppt parkeringsavgifterna?
– Det finns skäl till att ha ett kollektivt förhandlingssystem och att ha ett starkt konsumentskydd när det handlar om människors hem. Frågan är om det också ska gälla bilar? Då har vi landat i nej, det ska det inte. Det är snarare en tjänst du köper och kan avstå ifrån.
Vad kan en hyresgäst då göra?
– Man kan gå samman med grannarna och framföra sitt missnöje till bolagen.
Inte höjt sin parkeringsavgift på över fem år
Skillnaderna i nivån på parkeringsavgifter är stora i landet. I Storuman i Västerbottens läns inland har parkeringspriserna stått stilla under lång tid.
I enkäten uppger Umluspen, kommunens allmännytta, att den billigaste parkeringen med motorvärmare kostar 146 kronor i månaden. En plats i ett kallgarage kostar 330 kronor i månaden.
På Skolgatan mitt i Storuman träffar vi Carl Höglund som berättar att han har en parkeringsavgift på 200 kronor i månaden för sin plats.
– Det är en öppen parkering med motorvärmare. Tidigare bodde jag i Trollhättan och då betalade jag 100 kronor i månaden för en plats utan motorvärmare. Så för en hundring till med en motorvärmare känns det klockrent.
Susanne Falck är hyresansvarig på Umluspen. Enligt henne behöver bolaget höja parkeringsavgifterna, men de bävar inför hyresgästernas reaktioner.
– Vi har pratat om att höja men vi skjuter på det, för vi vet att det i princip blir folkstorm. Här vet alla vem man är, så går man in på Ica kan man få höra ett och annat. Jag har skämtat med min chef och sagt att när vi höjer ska jag vara på Bahamas, så långt härifrån som det går.
När höjde ni er parkeringsavgift senast?
– Jag har jobbat här i fem år och vi har inte höjt en spänn under den tiden. Det har inte höjts på väldigt länge.
Storuman har några av de billigaste avgifterna av alla allmännyttor i norra Sverige. Även ur ett nationellt perspektiv är avgifterna låga.
– Men våra hyresgäster tycker att det är extremt dyrt. Så dyrt att de säger upp sina parkeringar på sommaren och parkerar på gatan, säger Susanne Falck.
”Vad har vi för val?”
Sandra Hägg är utvecklingsledare på Skebo och har drivit arbetet med de nya parkeringsavgifterna. Enligt henne kommer hyresgästerna i bland annat Burträsk betala mer eller mindre självkostnadspris, efter en beräkning bolaget gjort över deras utgifter för drift och underhåll av parkeringsplatserna.
– En parkering kostar oss 565 kronor i månaden och då är inte elförbrukningen medräknad.
Men Skebo tänker alltså också på klimatet när de höjer parkeringsavgiften. Bolaget berättar att de följer ett ägardirektiv om att vara klimatneutrala 2030. För att nå det vill Skebo införa cykel- och bilpooler och uppmanar sina hyresgäster att överväga om de verkligen behöver bilen.
– Att sluta med bil är inte för alla men om vi kan uppmuntra våra hyresgäster till att göra andra val och att vi kan frigöra yta som nu går till parkeringsplatser – då är det ju toppen för alla inblandade.
Hyresgäster vi pratar med tror att klimatet är ett svepskäl för att ni inte fick de hyresökningar ni ville.
– Vi la oss tidigare i hyresförhandlingen just för att vi visste att det skulle bli en högre nivå på parkeringarna. Sedan har vi våra ägardirektiv att förhålla oss till och där är det mycket fokus på hållbarhet och klimat, säger Sandra Hägg.
Att säga upp parkeringsplatsen är för de flesta av de hyresgäster vi pratar med i Burträsk otänkbart. Att åka buss fyra mil in till Skellefteå går för det mesta bra. Men bussen kan inte helt ersätta bilen.
– Vi har vänner och barn som bor ute i byarna här runtomkring. Dit går det ingen buss. Vi vill ju ha ett socialt liv och vi vill kunna komma ut i naturen. Så länge vi äldre orkar köra bil så innebär den en stor frihet, säger Rolf Karlsson.
Så ni kommer ha kvar bilen?
– Vad har vi för val? Vi behöver bil här i Burträsk. Men det vet de ju, säger Valborg Hedlund.