Chockhöjda hyran ligger fast – striden över för Nicholas: ”Jag blev lurad”
Han stod i bostadskön i sex år innan han fick drömtvåan på översta våningen med en stor inglasad balkong i väster. Men drömmen gick i kras. När Nicholas Moga skrev under hyreskontraktet i slutet av förra året var hyran 5 887 kronor, samma som det stod i bostadsbolagets annons, vilket Hem & Hyra tidigare har berättat om. Men – hyran visade sig vara fel. Misstaget var Burlövbostäders.
Lägenheten var i själva verket nyrenoverad och hyran skulle därför vara närmare 7 000 kronor. I ett slag höjdes hyran med tjugo procent. Nicholas Moga fick ingen information av hyresvärden utan upptäckte det först, strax före inflyttning, när han loggade in på hyresvärdens webb och såg en helt annan summa än den som stod på hyreskontraktet. Ett avtalsbrott, menade Nicholas Moga, som tog strid mot värden.
– Jag blev lurad. Jag har inte gjort något fel, säger Nicholas Moga.
Hyreshöjningen ligger fast
Sedan dess har han kämpat för få betala den hyran som stod på hyreskontraktet. Fallet har varit uppe som ett så kallat medlingsärende i hyresnämnden och nu har Nicholas Moga och Burlövsbostäder kommit överens. Men han är inte nöjd.
– Jag är inte alls nöjd. Jag har gjort allt rätt och så är det ändå jag som drabbas. Men jag hade inget val, säger han.
Enligt förlikningen ligger hyreshöjningen på 20 procent fast. Men den börjar gälla först vid årsskiftet. Under resten av 2023 betalar han den ursprungliga hyran plus årets generella hyreshöjning på 5,25 procent.
– Jag tycker ändå inte att det är rättvist. Jag hade tecknat ett avtal och det är det som borde gälla, men nu är det som det är, säger han.
Han får också behålla sina köpoäng i bostadskön så att han kan fortsätta söka lägenheter. Men några flyttplaner har han inte.
– Nej, jag orkar inte leta efter en ny lägenhet nu. Det här har tagit på mina krafter, jag har ingen energi kvar.
Så fort Nicolas Moga förstod att hyran blivit fel kontaktade han Hyresgästföreningen för rådgivning. Det var i mars. En månad senare skrev Hyresgästföreningens förhandlare under ett avtal med Burlövsbostäder som godkände den nya och högre hyran. Där ingick även standardförbättrande åtgärder som höjde hyran, berättar Nicholas Moga. Som ett eluttag på balkongen för 40 kronor i månaden.
– Men det är ju ett gammalt uttag. Jag förstår inte varför jag ska betala extra för det nu, säger han.
”Burlövsbostäder har gjort fel”
Avtalet mellan Hyresgästföreningen och Burlövsbostäder användes av hyresvärden som bevisning i hyresnämnden mot Nicholas Moga. Han är besviken på Hyresgästföreningen.
– Det har inte bara handlat om mig mot Burlövsbostäder utan också mig mot Hyresgästföreningen, säger Nicholas Moga.
Hyresgästföreningen har tidigare sagt att det som drabbat Nicholas Moga är ”olyckligt” men att det är Burlövsbostäder som har gjort fel. De har inte informerat om rätt hyra, det vill säga den hyra som är förhandlad mellan Burlövsbostäder och Hyresgästföreningen.
– Hyresvärden borde givetvis informerat ordentligt om vilken hyra som gäller. Särskilt med tanke på att hyresgästen i det här fallet dubbelkollade med värden. Det handlar också om en rätt stor höjning, har Josephine Stensson, jurist på Hyresgästföreningen tidigare sagt till Hem & Hyra.
Mats Åsemo, vd för Burlövsbostäder, säger sig inte känna till detaljerna i Nicholas Mogas fall men bekräftar att det är den förhandlade hyran som gäller. Inte den som stod på det ursprungliga avtalet.
– Vi har ansvar för att det utgår rätt hyra det vill säga den förhandlade hyran skall gälla och om det blir fel får man rätta till det oavsett om det blir för högt eller lågt. Kan inte erinra mig den här typen av fel tidigare med det finns alltid en risk för mänsklig faktor eller ett fel i något system, säger han i ett mejl till Hem & Hyra.
Läs även:
Så förhandlas din hyra! Hyresgästföreningen mot hyresvärdarna