Christinas tålamod tröt när torktumlaren inte gått på ett halvår
Dagarna efter Hem & Hyra varit på besök är flera av felen åtgärdade till Christina Wall Ottossons glädje. Men hon tycker det är underligt att inget hänt tidigare.
– Det är ju lite konstigt när man ringt och felanmält i snart ett år. Och plötsligt är allt fixat, säger Christina.
Husen ägs av ett norskt bolag, Rentus 3, med förvaltas av APF Management i Trollhättan. Företrädare för det bolaget är Fredrik Carlson, som Hem & Hyra tidigare har berättat om. Bolaget äger egna hyreshus i området där skötseln kritiserats. Även tidningen TTELA har berättat om problem i husen som APF Management förvaltar på Torparegatan Kronogården. I december 2020 skrev tidningen om en familj levt med mögel i sin lägenhet i två år.
Christina Wall Ottosson visar hur elementen, trots flera minusgrader, är ljumna. Det drar in i fönstret och det är kallt i rummet. Men bara några dagar efter Hem & Hyras besök är termostaten utbytt och värmen fungerar. Trots att förvaltare Fredrik Carlson menar att det inte varit något fel på termostaterna utan bara ett tecken på att det vari tillräckligt varmt i rummet.
– Det är så tråkigt att man känner att husen inte sköts ordentligt, säger Christina. Trappstädningen är usel, det står en massa skräp i källarna och soprummen och soptunnorna städas aldrig ur. Det luktar apa på hela gården, speciellt på sommaren.
– När torktumlaren här i tvättstugan stått trasig i ett halvår blev det droppen, säger hon. Det finns torkrum, men det är så dålig tork där att man får ta upp tvätten i lägenheten. Och här torkar det dåligt då vi har väldigt dålig inneluft.
Även torktumlaren har lagats strax efter Hem & Hyras besök i huset.
Fredrik Carlson säger att hans bolag sköter förvaltningen på uppdrag av de norska ägarna, vilket inte är ovanligt.
– Vi har haft det uppdraget i ett tiotal år och jag tycker det fungerar bra, säger han.
De fel som hyresgästerna radar upp säger han att man ska ta sig an.
– Trappstädningen sköts av ett bolag som vi har avtal med. Sköts det inte bra, så ska jag ta det med dem.
Att det regnar in i trapphuset beror på att fiskmåsar bygger bo intill en taklucka. Det har gjort att det blivit stopp för avrinningsvattnet och det i sin tur har lett till att vattnet tagit sig in i trappuppgången.
– Men det var snabbt åtgärdat, säger Carlson. Måsboendet rensades bort och därmed var det tätt igen.
Att torktumlaren stått trasig i flera månader beklagar han och säger att det varit ett fel som den egna personalen inte lyckats laga. Man har då varit trvungen att anlita en extern firma, vilket tagit väldigt lång tid.
– Nu fungerar den igen, men jag förstår hyresgästernas frustration över att det tagit så lång tid, säger han-
Just nu görs en ventilationsöversyn, där frånluftskanalerna i lägenheterna rensas, därefter ska luftflödena kontrolleras. Flera hyresgäster som Hem & Hyra har talat med berättar att inomhusluften är usel. Några har till och med andningsproblem i sina lägenheter.
– Ventilationsöversynen görs med jämna mellanrum, men den som görs nu har tyvärr fått skjutas upp på grund av pandemin. Men just nu pågår översynen i de olika husen, säger Fredrik Carlson. När genomgången är klar får vi ett kvitto på hur inomhusluften är.
Han säger att hyresgästerna själv kan se till att ha bättre inomhusluft, om de bara inte stänger till friskluftsintagen. Han säger att det är ett problem att flera stänger ventilerna då de tycker att det drar kallt, men det gör att cirkulationen på luften blir för dålig.
– Det behövs ventilation för att luften ska vara bra i lägenheterna, avslutar Fredrik Carlson.