Corona skapar dålig stämning – då säger värden till på skarpen

Mjölby Coronapandemin orsakar inte bara oro för att bli smittad. Ibland upplever fastighetsvärden Claes Fahlgren att det blir dålig stämning när hyresgäster inte håller tillräckligt avstånd och han måste säga till på skarpen.
Foto: Jenny Knutsson
Claes Fahlgren har inte koll på hur många gånger om dagen han sprejar sig med handsprit.

En vattenläcka. En spis som slutat fungera. En termostat som kärvar. Saker går sönder hemma hos hyresgästerna och måste fixas trots att det pågår en pandemi.

Medan en del hyresvärdar bara utför akuta reparationer under coronapandemin så har kommunägda Bostadsbolaget i Mjölby valt en annan strategi.

Läs ocksåSå fortsätter bluffsajter lura bostadssökare med nytt knep – trots hot om böter"Kontakta hyresvärden" och tre dagars full tillgång. I själva verket är annonsen på bostadshub.se hämtad från Boplats Sverige och går att titta på gratis där, samtidigt som kunden efter tre dagar får betala för ett abonnemang för 299 kronor i månaden.

– Vi bestämde redan tidigt att jobba på som vanligt men med hänsyn till de restriktioner som gäller. Vi uppmanar till exempel hyresgästen att vara i ett annat rum när vi kommer. Vi vill inte bygga upp ett berg av felanmälningar som vi måste beta av senare. Jag känner att det var rätt beslut, säger Bostadsbolagets fastighetschef Anders Loinder.

Hos Bostadsbolaget utförs reparationer oftast av den egna personalen. Claes Fahlgren är fastighetsvärd i team Mjölby norra. När vi träffas på områdeskontoret på Prästgårdsliden är det strikta förhållningsorder som gäller. Claes frågar om jag vill ha kaffe, sedan visar han var muggarna och kaffemaskinen finns. Jag får förse mig själv, eftersom vi inte bör ta i samma mugg.

Medan kaffet svalnar till drickbar temperatur uppmanar jag Claes att berätta om hur det är att jobba som fastighetsvärd och så gott som dagligen besöka andra människor hemma under coronapandemin.

Läs ocksåNytt hopp för Doris efter 10 år med värstingvärden: "Tror knappt att det är sant"Luttrade hyresgästen Doris Bergqvist i Åmål ser äntligen ljust på framtiden. Efter år av vanskötsel fick Järnvägshusen en ny ägare som börjat rusta upp. "Jag trodde knappt att det var sant!", säger Doris Bergqvist.

– Om det är något mindre fel som ska fixas och hyresgästen inte behöver vara med så tycker jag att det bästa är om vi kan gå in med huvudnyckel när hyresgästen inte är hemma, säger han.

”Ibland glöms det här med att hålla avstånd bort och jag får påminna”, säger Claes Fahlgren.

Flaskan med handsprit finns alltid till hands. Den ska användas före och efter varje hembesök.

Men det är ändå vanligt att den som bor i lägenheten är hemma när Claes eller någon av hans kollegor kommer dit. Det händer att det uppstår konflikter.

Läs ocksåS-politikern bodde i villa – men lyckades behålla lägenhet i centrala Östersund i 25 årVänster sida av bilden visar en stadsbild, en gågata. Högra delen av bilden en förhandlingssal i Sundsvalls tingsrätt. Över dessa en bild på hyreslagboken med en domarklubba.

– Många hyresgäster vill vara med och visa och förklara. Särskilt när vi besiktigar lägenheter. Ibland glöms det här med att hålla avstånd bort och jag får påminna. Det har hänt att jag har fått säga till på skarpen och förklarat att vi får avbryta jobbet om man inte håller avstånd. Det blir dålig stämning och det är jag inte van vid på jobbet. Det är tråkigt och något som vi pratar mycket om i arbetslaget.

Har det hänt att du själv glömt bort det här med avståndet?

– Ja, och då fick jag en klump i magen. Man vet ju vad som gäller.

Hittills har Claes klarat sig från att bli sjuk, men flera kollegor har drabbats av covid-19. Smittspårningen visade dock att de troligen smittats av anhöriga och inte på jobbet.

Claes tycker att arbetsgivaren gör vad den kan för att arbetsmiljön ska vara så säker som möjligt.

– Vi får påminnelser hela tiden om hur vi ska tänka och göra. Vi är jättenoga med att inte gå till jobbet om vi är sjuka. Vi frågar också hyresgästerna om de är friska när de felanmäler och ytterligare en gång innan vi går in i lägenheten.

Corona i Hyressverige
Läs också Fel namn på kontraktet – hyresgästen kräver gratis boende och ersättning för "mänskligt lidande" Värden satsar på nya fönster och dörrar – hyresgästen ville sova på hotell

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.