Coronaelefanter väcker känslor i bostadsområdet
Det började med att bekymrade hyresgäster dök upp på Vätterhems förvaltningskontor på Råslätt i Jönköping.
— De sa att vi måste göra någonting, för det är ingen som tänker på att hålla avstånd inne på affärscentrumet, berättar Raymond Paska, marknads- och uthyrningschef hos Vätterhem.
Samtidigt upplever han att människor börjar bli trötta på coronainformation och att samma budskap upprepas hela tiden.
— Då hade vi en liten överläggning och funderade på hur vi kan plocka fram budskapet om att håll avstånd på ett lite mer lekfullt och blickfångande sätt så att det ändå uppmärksammas.
Resultatet blev affischer där olika djur och föremål som sängar och bilar används för att visa hur långt två meter är i praktiken. ”Tänk att en elefant ska kunna promenera emellan er” står det exempelvis på en affisch med en bild på en elefant som står mellan två människor.
Raymond Paska är nöjd med uppmärksamheten och upplever att situationen blivit bättre.
— Sen har vi tyvärr fått en och annan synpunkt som tycker att det är rasistiskt att använda djur.
Hur ser du på det?
— Budskapet går fram och det var det vi ville. Vi ville också använda lättsamhet och humor. Så länge vi känner att övervägande delen av återkopplingen vi får är positiv så tycker vi att de tjänar ett syfte. Är det så att det visar sig att övervägande delen av feedbacken är negativ, ja då får vi också ta det till. När man gör saker så väcker man ju känslor, så är det bara.
Affischerna har hittills satts upp i Råslätts centrum men kommer nu att spridas även till Öxnehaga och Österängen.
— Det har ringt hyresgäster från Öxnehaga och sagt att de också vill ha för det är bekymmer med avståndet även där, säger Raymond Paska.