Hyresgästföreningen vädjar till värdar om hyror: ”Ha förståelse”
”Nu vill jag be dig om något riktigt stort”. Med dessa rader inleder Hyresgästföreningen i ett öppet brev en vädjan till värdarna och dess ombud att ha förståelse med att hyresgäster, på grund av arbetslöshet eller sjukdom, kan bli sena med att betala in hyran. Brevet fortsätter ”säg inte upp dina hyresgäster, sätt inte människor på gatan”.
Värdarnas organisationer, Sveriges allmännytta och Fastighetsägarna, tycks ha förståelse för att hyresgäster kan hamna i trångmål vi kunnat förutspå. Några generella hyresrabatter kommer det dock inte att bli tal om.
– Vår målsättning är att ingen hyresgäst ska sägas upp på grund av coronaepidemin. Vi förordar att våra medlemmar ska ha längre tålamod än vanligt med sena hyror. Men det är viktigt att du som hyresgäst kontaktar din värd direkt om du vet att det kan bli svårt med ekonomin, säger Susanna Höglund, chefsekonom på Sveriges Allmännytta.
Att pengarna från a-kassan eller socialtjänsten dröjer, kan enligt Susanna Höglund vara en anledning till att visa tålamod.
– Vi har ju ett allmänt skyddsnät i Sverige. Våra medlemsföretag har normalt sett ett nära samarbete med socialtjänsten. I den här tiden förstärks det samarbetet ytterligare, säger Susanna Höglund.
Enligt vad hon erfar har emellertid inte den stora vågen av hyresgäster som har svårt med ekonomin kommit än. Då ligger lokalhyresgästerna före eftersom handeln sjunkit drastiskt. Liknande erfarenhet har Martin Lindvall, samhällspolitisk chef på Fastighetsägarna Sverige.
– Situationen är mycket mer akut för lokalhyresgästerna. De går bokstavligen i konkurs framför våra ögon. För bostadshyresgäster finns ett skyddsnät från samhället, men det kan ta lite tid. Därför tipsar vi värdar om olika möjligheter att bistå, till exempel genom att stoppa rutiner som att utebliven hyra går direkt till inkasso. Ta i stället en personlig kontakt med hyresgästen, säger Martin Lindvall.
Generella hyresrabatter uppmanar privatvärdarnas organisation sina medlemmar att avstå från.
– Vi vet inte hur länge epidemin kommer att pågå. Då är det bättre att lägga resurserna där de verkligen behövs, säger Martin Lindvall.
Vid sidan av att vädja till värdarna driver också Hyresgästföreningen en kampanj för att grannar ska hjälpa varandra. På sajten godagrannar.nu kan den som vill hjälpa sina grannar med exempelvis att handla mat, anmäla sitt intresse.