Curitiba – den gröna staden
Ända sedan 1970-talet har Curitiba utmärkt sig för innovativa och billiga lösningar på miljöområdet.
Mest uppmärksammat är utbyggda nätet med bussar, som snabbt fraktar 1,3 miljoner passagerare om dagen i särskilda busskorridorer och som länge kunde hålla bilismen nere.
Lösningen har fått efterföljare i många andra stora städer i utvecklingsländer eftersom det är billig och effektiv.
Tidigt såg man också till att bevara grönområden och skapa stora parker. Dessutom har stadsodlingar skapats på ytor som inte kan användas till annat, till exempel under kraftledningar. Ungefär 1 000 familjer har hittills kunnat bli “urbana jordbrukare”.
Nu tar man även nästa steg för att öka återvinningen. I samarbete med bland andra KTH i Stockholm byggs en anläggning som ska omvandla organiskt avfall till biogas och gödning – som sedan kan användas i stadsodlingarna. Flera av miljösatsningarna kopplas ihop med social hållbarhet genom att också hjälpa fattiga invånare.
Curitiba har varit förebild för andra storstäder i fattiga länder, som söker billiga lösningar på svåra miljöproblem. Men det finns också kritik, bland annat för att många av de gamla bussarna är dieseldrivna, med stora utsläpp, för att man har tvångsförflyttat människor och drivit igenom stora förändringar utan demokratisk insyn.
Brasiliens nye president Jair Bolsonaro har gjort sig känd för att inte ta miljöhänsyn utan till exempel öppna för mer skövling av de viktiga regnskogarna i Amazonas. Det verkar ändå inte finnas oro för att hans presidentskap ska kan innebära försämringar för fortsatt miljöarbete i Curitiba.
– Nej, federalstatens pengar till sådant har tagits bort för länge sedan, så det kan inte försämras. Det här är frågor vi bestämmer över själva och vår borgmästare är mycket engagerad i miljön, säger Dâmaris Seraphim på Curitibas miljöförvaltning.