Annons

Dålig lukt fall för hyresnämnden

Västerås Hyresgästen hade problem med att det luktade illa i lägenheten och tyckte inte att hyresvärden Mimer gjorde tillräckligt åt problemet. Nu har parterna förlikats i hyresnämnden.

I hyresnämnden yrkade hyresgästen på att få tillbaka drygt 24 000 kronor i hyra sedan september 2011, då hyresgästen för första gången kontaktade Mimer om problemen. Hyresgästen ville också att Mimer skulle erbjuda familjen en annan lägenhet om inte bristerna åtgärdades.

Ända sedan familjen flyttade in i lägenheten på Pettersberg har de haft problem med lukt från toaletten, en lukt som också gäster reagerat på. Ibland luktar det cigarettrök, ibland matos. Odören finns där hela tiden men är inte alltid lika påtaglig.

Läs ocksåMimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst”Tvådelad bild: till vänster: halvkroppsporträtt på Gustav Hanstad, Mimer, i grå kavaj. Till höger: sedlar i närbild som någon håller i. Mimer hyreshöjning 2025

Hyresgästen var även missnöjd med att det var för kallt i lägenheten.

Annons

Det kommunala bostadsbolaget Mimer har vidtagit flera åtgärder för att lösa problemen, men ingenting har hjälpt.

Efter ett förslag från hyresnämnden kunde parterna enas om en lösning, och det blev därför inget beslut om åtgärdsföreläggande som hyresgästen hade ansökt om. 

Annons
Läs ocksåHyresgäst blev uppsagd två gånger – får halv miljon och fyra eldstäder i förlikning

Mimer åtar sig att inom loppet av en vecka byta filter i köket, låta en entreprenör utföra en luktmätning för att ta reda på varför det luktar illa och även beställa en mätning av temperaturen i lägenheten.

Läs också Slarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkas Allt vanligare att hyresgäster överger lägenheter: ”Fanns bara skräp, en tv och en mikro kvar” 175 hushåll i centrum för mångårig hyresstrid: "En klassisk delseger"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.