Dålig lukt fall för hyresnämnden
I hyresnämnden yrkade hyresgästen på att få tillbaka drygt 24 000 kronor i hyra sedan september 2011, då hyresgästen för första gången kontaktade Mimer om problemen. Hyresgästen ville också att Mimer skulle erbjuda familjen en annan lägenhet om inte bristerna åtgärdades.
Ända sedan familjen flyttade in i lägenheten på Pettersberg har de haft problem med lukt från toaletten, en lukt som också gäster reagerat på. Ibland luktar det cigarettrök, ibland matos. Odören finns där hela tiden men är inte alltid lika påtaglig.
Hyresgästen var även missnöjd med att det var för kallt i lägenheten.
Det kommunala bostadsbolaget Mimer har vidtagit flera åtgärder för att lösa problemen, men ingenting har hjälpt.
Efter ett förslag från hyresnämnden kunde parterna enas om en lösning, och det blev därför inget beslut om åtgärdsföreläggande som hyresgästen hade ansökt om.
Mimer åtar sig att inom loppet av en vecka byta filter i köket, låta en entreprenör utföra en luktmätning för att ta reda på varför det luktar illa och även beställa en mätning av temperaturen i lägenheten.