Annons

Tre år efter obligatoriska ventilationskontrollen är problemen inte åtgärdade

Boden I hyreshuset på Garnisonsgatan i Boden där Eva Mangrell och Maria Doverstål bor är ventilationen så dålig att hyresgästerna måste ha balkongdörrarna öppna. Hos Rebecca Asplund drar det rakt in genom balkongdörren, även om den är stängd.
Foto: Ulrika Vallgårda
Eva Mangrell och Maria Doverstål lider av den dåliga ventilationen i Bodenbos lägenheter på Garnisonsgatan.

Systrarna Eva Mangrell och Maria Doverstål på Garnisonsgatan 57 har upplevt problem med ventilationen sedan 2017. De berättar att de har ringt och felanmält problemet till hyresvärden Bodenbo flera gånger.

– Ändå har det bara blivit värre och värre. Folk blir sjuka och kan inte vara hemma, säger Maria Doverstål.

Läs ocksåÖvikshem efter hovrättsdomen om illaluktande matos: "Vi har gjort vad vi kan"
Både Eva Mangrell och Maria Doverstål låter alltid balkongdörrarna stå på glänt för att få in frisk luft i lägenheterna.

Hon lider av allergi och astma. Hemma i lägenheten får hon luftrörssymptom, blir trött och har behövt öka medicineringen.

Även Eva Mangrell har känt av problem.

– Jag har varit mycket mer sjuk i luftrören i vinter och har haft tungt att andas.

Läs ocksåHyresgäster lever i förfallet hus mitt i lyxområde – kommunen om kritiken: "Har ställt krav"

Det är flera hyresgäster som de har hört klaga på ventilationen.

– Det bor ju väldigt mycket äldre i husen som inte tar sig ut under pandemin, utan är tvungna att vara inne, säger Maria Doverstål.

Det lägger sig svart damm på skåpsluckor och andra ytor.

För att få in frisk luft i lägenheterna måste de har ventilationsluckorna i fönstren öppna så mycket det går. Balkongdörrarna får ständigt stå på glänt.

– Det blir kallt och blommorna fryser, säger Eva Mangrell.

Dessutom kommer det in en massa svart damm som fastnar på skåpsluckor och andra ytor.

Köksfläktarna fungerar också dåligt och det blir mycket matos i deras lägenheter.

Läs ocksåFängelsestraff för trasig ruta – kastade blomkrukor mot låst port: "Jag vart förbannad"Utsidan av en port i tegelhus.

Beskedet de har fått på sista tiden är att ventilationen inte kan åtgärdas på grund av pandemin, men de tycker att det är en dålig ursäkt.

– Om du går ut till varje hyresgäst med ett papper och säger att ”den här tiden ska vi komma in till dig, skulle du ha möjlighet att gå ut då”, så löser det sig ju. Det räcker att man ställer sig i entrén och väntar, säger Maria Doverstål.

Helena Broström som bor i ett av husen intill instämmer:

– Det är torr luft och det märks att den inte är bra. Jag har klagat tidigare någon gång, men vad ska man göra, säger hon uppgivet.

Annons

Även hon måste ha balkongdörren öppen. Tanken har funnits på att flytta men det är svårt att hitta det boende man behöver, tycker hon.

Helena Broström i grannfastigheten har samma problem med ventilationen.

Enligt miljö- och byggenheten vid Bodens kommun har det kommit ett klagomålsärende från ytterligare en annan hyresgäst så sent som den 25 mars i år: ”Den klagande upplever luften dålig och att hon får problem med luftvägarna” står det antecknat i ärendet.

Rebecca Asplund bor på Mandelvägen hos Bodenbo sedan drygt ett år. I hennes lägenhet är balkongdörren lappad och lagad flera gånger och ändå är den otät, så att det drar och blir kallt. Hon måste vara mycket försiktig när hon öppnar balkongdörren nu, för att den inte ska gå sönder.

Först blev hon och hennes man lovade en ny balkongdörr, men i nästa stund fick de veta att de måste vänta tills hela området får sina balkongdörrar utbytta.

– Jag tycker det känns tråkigt för balkongdörren är riktigt sliten, säger hon.

Rebecca Asplunds balkongdörr är otät.

Även fönstren är otäta och det kommer in ljud, kalluft och flugor som lägger sig mellan rutorna. När hon bodde mitt i centrala Luleå stördes hon och hennes man mindre av buller utifrån än vad de gör nu.

– Vi har funderat på vad den långsiktiga planen för underhåll är, om det finns någon?

Balkongdörren har lappats och lagats flera gånger.

 

 

 

 

 

Johan Johansson, vd hos Bodenbo, medger att vid den obligatoriska kontrollen som senast skedde 2018 på Garnisonsgatan 57 så blev ventilationen underkänd med följande anmärkningar om åtgärder som behövde vidtas:

  • ”Ytterväggsventiler trapphusaggregat rengöres.
  • Uteluftskanal trapphusaggregat rengöres.
  • Frånluftskanaler från tvättstugor rengöres.
  • Samtliga filter tvättstugor rengöres.
  • Vissa frånluftsdon tvättstugor saknas.
  • Frånluftsdon och kanaländor WC/Städ och förråd plan 1 rengöres.
  • Imkanaler och frånluftslådor vind rengöres.”

Åtgärder vidtogs men vid två ”ombesiktningar” fick de bakläxa på vissa delar. Sedan kom pandemin.

– I normalfallet har man sex månader på sig att åtgärda anmärkningarna efter en obligatorisk ventilationskontroll, men på grund av pandemin fick vi dispens att avvakta eftersom man inte kunde gå in i lägenheterna.

Annons

Men kan inte hyresgästerna bara gå ut under tiden man åtgärdar ventilationen?

– Det där har ju varit en jättesvår fråga. Vi kan mer om smittan idag än vad vi kunde mars, april, maj och juni ifjol. Det är alltid lättare att bedöma verkligheten i backspegeln. Sedan är det också så att det är entreprenören som genomför arbetet som ansvarar för sin personals hälsa, säger Johan Johansson.

Lars Wiklund, miljö- och byggchef, Bodens kommun, bekräftar att det är många besiktningar som inte har kunnat genomföras under pandemin. Annars ska de obligatoriska ventilationskontrollerna i regel ske vart tredje år, men kan det kan bli lite längre intervall när det ombesiktningar. Senaste besiktningen som blev godkänd för Garnisonsgatan 57 skedde 2014.

Dagen efter samtalet med Hem & Hyra har kommunen agerat i ärendet.

– Vi har med anledning av det inkomna klagomålet skrivit ut ett föreläggande till fastighetsägaren idag, 29 april, om att de måste genomföra en besiktning av anläggningen, säger Lars Wiklund.

När besiktningen är genomförd ska det anslås på fastigheten så det boende kan se det.

Johan Johansson, Bodenbos VD, berättar att entreprenören redan har återupptagit arbetet och att inte det inte är så långt kvar tills att de kommer till Garnisonsgatan.

Vad gäller Mandelvägen är inget underhåll planerat under perioden 2021–2023, konstaterar han.

– Tycker de att felet kvarstår så får de felanmäla igen.

Ett par dagar efter intervjun med Bodenbos VD hör Maria Doverstål av sig. Hon har fått en lapp i brevlådan från sitt bostadsbolag och ett telefonsamtal från fastighetschefen – ventilationens ska åtgärdas nästa vecka, den 3 maj.

– Visst är jag nöjd att det görs nu. Men det har tagit alldeles för lång tid. Folk ska inte bli sjuka. Det är nog med att det är pandemi. Ska man dessutom inte kunna vara hemma utan att bli ännu mer sjuk? säger Maria Doverstål.

Rebecca Asplund blir fundersam när hon får höra Bodenbos svar.

– Man undrar hur många felanmälningar man måste göra för samma balkongdörr.

Läs också Fackförbundet ST lät hyresgäster leva med kloakdoft – tvingas betala 55 000 kronor Kommunen griper in: "Lägenhetsdörrarna var fulla av kackerlackor och sekret"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.