Annons

Dåligt skött underhåll fall för hyresnämnden

Strängnäs I tolv år har en hyresgäst hos Brogripen i Strängnäs levt med eftersatt underhåll i lägenheten. Nu går ärendet vidare till hyresnämnden.

Hyresgästen hyr sedan tolv år tillbaka en lägenhet i centrala Strängnäs. För tre år sedan blev Brogripen ny ägare till fastigheten. Samtidigt tog den nya hyresvärden över en lång rad brister som den förra ägaren, Herman Larsson AB, inte hade gjort något åt. Men tre år senare har fortfarande ingenting hänt. Därför ansöker hyresgästen nu till hyresnämnden om ett åtgärdsföreläggande.

– Läget är bra och lägenheten är bra i sig, därför har vi inte flyttat. Men man måste kämpa för varenda liten sak som ska bli gjord och det är frustrerande, säger hyresgästen som vill vara anonym.

Läs ocksåMimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst”Tvådelad bild: till vänster: halvkroppsporträtt på Gustav Hanstad, Mimer, i grå kavaj. Till höger: sedlar i närbild som någon håller i. Mimer hyreshöjning 2025

I ansökan till hyresnämnden räknas en lång rad brister upp som hyresgästen vill att Brogripen åtgärdar senast den 1 oktober i år.

Det är trasiga tapeter i hall och vardagsrum, flagnande färg på dörrlister, spruckna golvmattor, otätt och dragigt duschrumsfönster, rostiga avloppsrör, trasigt kakel i köket, slitna kökssnickerier, slitet parkettgolv i vardagsrummet och trasiga ledstänger i trapphuset.

När Hyresgästföreningen har varit i kontakt med Brogripen hänvisar bolaget till att en renovering är på gång i samband med ett kommande stambyte. Men någon mer detaljerad information om renoveringsplanerna har Hyresgästföreningen inte lyckats få, och därför ansöker man till hyresnämnden om åtgärdsföreläggande.

Annons
Läs ocksåDubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året”Tvådelad bild: Porträttfoto på Magnus Lager i färgglad rutig skjorta, Hoforshus-skylt på en tegelfasad med fönster. Hyreshöjning Hoforshus 2025

– Det som behöver göras har inte heller med stambytet att göra, utan man skulle egentligen kunna börja när som helst med att göra det. Som att byta ut köksluckorna som är extremt slitna, säger hyresgästen.

I ansökan konstaterar Hyresgästföreningen att hyresvärden är skyldig att hålla lägenheten i ett ”fullt brukbart skick”. Det innebär att hyresvärden löpande ska underhålla och reparera lägenheten när det behövs, vilket i det här fallet hyresvärden inte lyckats leva upp till.

Henrik Hermansson, förvaltningschef på Brogripen Öst, är förvånad över att ärendet gått till hyresnämnden.

Läs ocksåHGF-brevet till hyresgästerna: Berätta om brister och vinn ett presentkort på Ica!

– Jag ser inte det här som en tvist. Självklart ska vi åtgärda bristerna, det är inte okej att det ser ut så här i lägenheten. Men det har dragit ut på tiden.

Han bekräftar att en stamrenovering på gång i fastigheten, förhoppningsvis till hösten. Det som inte är klart är i vilken omfattning lägenheterna ska renoveras utöver stambytet.

Annons

Brogripen har bett att få till den 1 november på sig att presentera när och hur stambytet ska ske.

– Om vi behöver göra så stora åtgärder att hyresgästerna behöver evakueras kanske vi passar på att höja standarden i hela lägenheten, säger han.

Fakta: Brogripen

Brogripen AB  äger och förvaltar 3 700 lägenheter i Strängnäs, Enköping, Mariefred, Helsingborg, Lidingö, Norrköping, Stockholm, Solna, Danderyd, Trelleborg, Ystad och Ängelholm.

Läs också Hyresgäst blev uppsagd två gånger – får halv miljon och fyra eldstäder i förlikning Slarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkas

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.