Annons

Dåligt underhåll till Hyresnämnden

Sandviken ​En hyresgäst hos K/S Sweden Real Estate Portfolio i Österfärnebo vill ha drygt 7 000 kronor i ersättning för att hon under sex månader tvingades byta handdukar flera gånger per dygn under en läckande kran och ett läckande handfat i sitt badrum.

​Men det är inte bara läckande kranar och tvättställ som orsakat problem i kvinnans lägenhet. Redan för fem år sedan tog hon kontakt med Hyresgästföreningen för att få hjälp att kräva att den dåvarande hyresvärden åtgärdade hennes fönster som var så ruttna att hon varken vågade tvätta eller öppna dem.

När hon fick problem i badrummet i februari i år sökte hon återigen hjälp av Hyresgästföreningen och då visade det sig att inte heller den nye hyresvärden hade åtgärdat fönstren.

Annons
ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

I början av hösten var badrummet till slut ordnat men fönstren och väggarna är i så dåligt skick att det är till men i kvinnans boende skriver Hyresgästföreningens jurist till Hyresnämnden i Sundsvall.

I anmälan vill kvinnan att hon ersätts med drygt 7 000 kronor för omaket med vattenläckan och att hennes nuvarande värd K/S Sweden Real Estate Portfolio åläggs av Hyresnämnden att snarast åtgärda fönstren och väggen.

Annons
Läs också Hovrättens dom slår fast: Matos inte okej – ska inte behöva öppna fönstret vid matlagning Uppsagd för att hunden ylar hemma i lägenheten - nu prövas fallet rättsligt Fyra månader utan möjlighet att gå ut – när värden inte ville fixa hissen blev Kurt instängd Dömd för upplopp vräks efter svartuthyrning - ville ha kvar bostaden för snabbare frigivning Så blev anonyma vittnesuppgifter avgörande när hyresgäst vräks: ”Problematiskt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.