Dammig renovering en plåga för hyresgästerna
Sedan fasadrenoveringen på Sergels väg 14 började i våras har ett flertal hyresgäster fått problem med grått damm som tränger in i deras lägenheter. Flera hyresgäster har förgäves klagat till fastighetsägaren Åbergs som menar att det rör sig om en vanlig renovering och att dammet är en olägenhet som de boende måste tåla.
Hyresgästföreningen har hållt ett möte med de drabbade hyresgästerna och går nu vidare med krav på ekonomisk kompensation. Förhandlaren Thomas Lindgren har begärt ett möte med Åbergs. Han tänker kräva nedsättning av hyran för husets 92 hyresgäster, inte bara för dammet utan även för att balkongerna varit avspärrade under fasadrenoveringen.
– Hyresgästerna ska definitivt ha nedsättning för att de inte kunnat använda sina balkonger under renoveringen. Det kan åtminstone röra sig om 100 till 150 kronor i månaden. Men sedan tycker jag även att de ska ha någon form av kompensation för besväret att behöva städa bort damm varje dag, säger han.
Hem & Hyra inte kunnat få tag på Tommy Åberg på Hugo Åbergs Fastighetsförvaltning för en kommentar.