Datoriserad tvättstuga sätter stopp för synskadade Joseph
När Joseph Nejadniks syn försämrades för två år sedan började han leta efter ett nytt boende.
─ Jag ville flytta till en lägenhet med hiss eftersom det var besvärligt att gå i spiraltrappan, säger han.
I november 2009 blev han erbjuden en etta i lagom prisklass men eftersom personen som bodde i lägenheten var svårt sjuk fick han aldrig möjlighet att titta på den nya bostaden. Först när han flyttade in fick han reda på att tvättstugan var helt datoriserad.
─ För att kunna boka tvättid måste man bläddra i en meny på en liten display i tvättstugan. Även maskinerna har displayer. Hade jag vetat detta hade jag aldrig tackat ja till lägenheten, säger Joseph Nejadnik som i dag har cirka en procent syn kvar vilket gör att han inte kan se vad som står på de olika menyerna.
Joseph har frågat om bostadsbolaget kan installera en gammal mekanisk maskin i tvättstugan eller om de kan koppla ett USB-uttag till displayen men ABK har meddelat att de inte har möjlighet att vidta några åtgärder. Istället hänvisar bostadsbolaget till kommunens bistådshandläggare.
I dag måste Joseph Nejadnik ta hjälp av kommunens hemtjänst för att få ren tvätt.
─ Det här handlar om den personliga integriteten med rätt hjälpmedel kan jag tvätta själv, säger Joseph Nejadnik.
ABK beklagar det inträffade och menar att det hela är ett komplicerat fall.
─ Eftersom det inte bara är tvättmaskinerna utan även bokningssystemet som är datoriserat så är det inte så enkelt som att bara sätta in en gammal tvättmaskin i utrymmet. Men vi jobbar vidare med problemet för att se om vi kan hitta någon lösning, säger Kristian Johansson, områdeschef.
I dag är cirka 15 av ABK:s tvättstugor i innerstaden datoriserade. I framtiden ska samtliga av bostadsbolagets tvättstugor vara datoriserade.
Har ni någon handlingsplan för hur synskadade ska kunna använda de nya tvättstugorna?
─ Vårt mål är att det även ska gå att boka tvättid via nätet. Men när det kan bli möjligt är fortfarande oklart, säger Kristian Johansson.