Datorlösa kan få hjälp på Stångåstadens kontor
Hem & Hyra berättade i går om en hyresgäst i Linköping som kontaktade Stångåstaden för att hon vill byta till en mindre lägenhet. Hon fick då veta att hon var tvungen att registrera sig som sökande på bolagets hemsida. Men hyresgästen saknar dator och ifrågasätter om hon ska vara tvungen att skaffa en för att kunna söka lägenhet.
Mikael Carlsson försäkrar att det inte ska vara nödvändigt. När kvinnan ringde Stångåstaden fick hon förslagen att ta hjälp av en bekant eller besöka ett bibliotek med datorer som allmänheten kan använda. Men enligt Mikael Carlsson finns det ett alternativ till.
– Hon kan alltid komma till något av våra kontor. Där har vi datorer som man kan använda och om man är datorovan så kan personalen hjälpa till. Om hyresgästen inte blev upplyst om det så beror det på olyckliga omständigheter.
Systemet med registrering på hemsidan har funnits i närmare tio år. Mikael Carlsson säger att han inte tidigare tagit emot, eller hört talas om, några klagomål om just det här under de fem år han arbetat på Stångåstaden.
– Därför kan det inte vara något omfattande problem, med tanke på att vi omsätter mellan 2 500 och 3 000 lägenheter varje år. Jag tror att det stora flertalet uppfattar det som ett bra och tydligt system och de som behöver hjälp kan få det.
Läs mer här:
Hyresgäst kritisk mot Stångåstadens datorkrav