De är vassast på att förvalta sina bostäder
Varje år genomför företaget Aktivbo tillsammans med tidningen Fastighetsnytt en undersökning bland 8 000 hyresgäster i hela landet, för att utröna hur väl bostadsföretagen lyckas med sin förvaltning.
Svaren från respektive företags hyresgäster redovisas i ett nationellt årligt branschindex – för att värdarna själva ska få en bild av hyresgästernas upplevelser kring service och policy.
Högst upp på prispallen i kategorin stora fastighetsbolag hamnade Stockholms Kooperativa Bostadsförening, SKB.
Det är nu tredje gången i rad som hyreskooperativet – det största i Sverige – tar hem pokalen.
– Vi är en organisation där hyresgästerna har större inflytande än vanligt. Vi har satsat på service, vilket uppskattas. Dessutom har vi förvaltningen i egen regi. Personalen jobbar hårt för att förbättra servicen, säger vd Henrik Bromfält till Hem & Hyra.
Bäst bland de mindre värdarna blev Ängelholmsbaserade Melin förvaltnings AB, som hamnade på en delad förstaplats i samma kategori även i fjol.
På sin hemsida tackar företaget sina hyresgäster för att de varit så flitiga på att besvara intervjuarnas frågor.
”Den största skillnaden mellan resultaten 2012 och 2013 är att säkerhet och trygghet i år fått ett mycket bättre resultat. Detta gör oss ännu mer motiverade att fortsätta med det arbete vi redan påbörjat – nämligen att installera porttelefoner och närvarostyrd belysning.”
Hyresvärd över 2 000 lägenheter: Stockholms kooperativa bostadsförening, SKB.
Hyresvärd under 2 000 lägenheter:Melin förvaltnings AB (Ängelholm).
Hyresvärd kontor:Isidorum (Linköping)
Källa: Branschindex 2013
Vi har en långsiktighet i allt vi gör.
Vi känner stolthet över vad vi utför.
Egen stabil personal med lång erfarenhet, ger ett mervärde mot hyresgästerna när de alltid känner igen oss.
Lättillgängliga, bra öppettider och lätta att nå.
Källa: Vd Håkan Svensson, för Hem & Hyra