De blev utan spis i en månad
I slutet av september upptäckte Rasim Ahmetovic och hans fru att strömmen plötsligt hade försvunnit i köket i deras lägenhet i Hageby. Han larmade fastighetsjouren som kom dit och lyckades få igång kyl- och frys. Men inte spisen.
— Jourkillen var här på en halvtimme och bytte säkringar och provade, men den funkade ändå inte. Det var kabeln som skadats på nåt sätt och det anmäldes till hyresvärden, berättar Rasim Ahmetovic.
Hyresvärden Hembla håller på att renovera lägenheten ovanpå och Rasim misstänker att elkabeln till deras spis skadats efter att de borrat i väggarna tidigare samma dag. Men väntan på att få felet fixat skulle bli lång.
— Efter två dagar ringde jag kontoret och de berättade att de inte hade fått in anmälan. Jag anmälde igen. Sedan ringde jag en gång till och de hävdade att jag inte hade anmält. Man blir irriterad, säger han.
Efter tre dagar fick han låna en kokplatta av hyresvärden, men sedan hände inget på flera veckor. Enligt Rasim har det varit svårt att nå Hembla och få veta vad som sker.
— När man ringer till de så får man vänta i minst en halvtimme i kö. Det finns ett kontor här i Norrköping men det är sällan öppet, säger han.
Hur har det funkat att vara utan spis?
— Vi har fått gå ut och äta mat varje dag. Det har inte varit bra, jag har blivit trött på pizza och kebab, säger han.
Efter två veckor skickade han in en ansökan till hyresnämnden med krav på att få felet lagat och ersättning för utgifterna de haft för att äta ute. I måndags kom till sist en elfirma och lagade den skadade elkabeln. Det hade då gått fyra veckor sedan den första felanmälan.
— Det är som om de inte bryr sig, de har inte gett oss någon förklaring, ursäkt eller någonting. De som var här och fixade kabeln förstod inte varför det tagit så lång tid, säger Rasim Ahmetovic.
Hembla, som tidigare hette Östgötaporten, har cirka 2 300 lägenheter i Norrköping och är en av de större privata hyresvärdarna.
Hem & Hyra har sökt bolaget för att få en kommentar kring hanteringen av det aktuella ärendet och för att ställa frågor om till exempel en månad är normal väntetid för åtgärder och om svårigheterna att nå bolaget.
Vi har flera gånger sökt Hemblas regionchef per telefon och mejl utan att få någon kontakt. Bolagets kontor i Norrköping har besökstid två timmar en dag per vecka, men är för närvarande stängt för besök enligt ett anslag i entrén.
Hembla skulle senast i går ha lämnat svar till hyresnämnden om hur de ser på Rasims ansökan. Men något svar hade då ännu inte kommit in.
I ett mejl från bolagets kommunikationschef Jonatan Öhman får vi till sist följande yttrande:
”Tack för din fråga.
Relationen till våra hyresgäster är vår viktigaste relation och därför är det viktigt för oss att ha direktkontakt med våra hyresgäster i frågor som rör dem eller deras boendesituation. Därför diskuterar vi inte enskilda hyresgäster i media. Det handlar först och främst om hyresgästernas integritet och att vi är mån om vår relation till våra hyresgäster.
Allt gott.”