De blir sjuka i sin lägenhet
![](/app/uploads/2014/08/malorten3webb.jpg)
Hemma hos Paul och Sarah Hansmar snurrar takfläkten för fullt. Det är instängt i den lilla lägenheten i bostadsområdet Malörten. I badrummet bubblar tapeten och mögel växer under badkaret, något paret anmält upprepade gånger sedan i höstas.
– Jag kunde ringa 5-6 gånger till samma människa, åka ner till kontoret för att prata med någon. Ändå säger de att de inte fått någon anmälan av oss. Det har varit ett heltidsjobb att få Trelleborgshem att lyssna, säger Paul.
Under tiden har han och Sarah märkt hur de blivit allt sjukare av den dåliga inomhusmiljön. Sarah flyttade in i oktober förra året.
– Jag märkte att jag blev sämre och sämre när jag flyttade in här. Jag brukar aldrig vara sjuk men nu är jag sjuk nästan jämt, täppt i näsan, ofta feber. Och så har jag fått utslag, suckar Sara.
Hon väntar sitt första barn i januari och hoppas att boendesituationen ska ha löst sig till dess. Helst skulle hon vilja flytta till en annan lägenhet.
– Det är inte så barnvänligt här, konstaterar hon.
Först i början av sommaren reagerade Trelleborgshem. Och gav beskedet att paret fick vänta till efter sommaren och semestrarna med att få något åtgärdat i lägenheten.
Paul tycker att Trelleborgshem borde kompensera dem för att de tvingats leva så länge med möglet.
– Det har tagit hårt på oss. Vi mår inte bra, vare sig fysiskt eller psykiskt av detta. Jag betalar hyra för att det ska gå att bo här, säger Paul.
På Trelleborgshem har man ingen förklaring till varför det dröjt innan man uppmärksammat felanmälningarna.
– Jag kan inte svara exakt på hur det gått till. Som jag förstår måste det vara någon miss i kommunikationen, säger Håkan Drakarve, fastighetschef på Trelleborgshem.
Men han menar samtidigt att en stor del av ansvaret till fördröjningen ligger på de boende själva.
– Vi gör det bästa vi kan för alla våra hyresgäster. Vi hade kunnat hinna med detta innan sommarsemestrarna men vi fick inte tag på hyresgästen, han svarade inte i telefon.