Annons

De fick pris på värdarnas gala

Östergötland Flera östgötska hyresvärdar prisades för god service när utmärkelsen Kundkristallen delades ut. Men alla har inte chans att vinna.
Foto: Per Englund
Hyresbostäder i Norrköping är en av fyra östgötska värdar som prisades vid Aktivbos gala. Nicola Westerberg tog emot priset för Hyresbostäders räkning.

Kundkristallen delas ut bland företaget Aktivbos kunder och baseras på resultatet för 2018 i de kundundersökningar som hyresvärdarna köper av företaget. På torsdagskvällen var det prisutdelning på Berns salonger i Stockholm och det blev storslam för länets hyresvärdar. Fyra värdar med fastigheter i Östergötland fick pris i olika kategorier: Mannersons fastighets AB, Lundbergs, Stångåstaden och Hyresbostäder. Även Byggvesta och Willhem var nominerade men blev utan pris.

Flera av värdarna uttrycker glädje över sina utmärkelser. Hyresbostäder i Norrköping belönades med den så kallade hederskristallen med motiveringen att företaget jobbar nytänkande och vågar testa nya vägar.

Läs ocksåSå gör du om du får en felaktig faktura från värdenEn tudelad bild. Den till vänster föreställer en vänsterhand där bara tummen, med en rödmålad nagel, syns. Handen håller i ett tomt vitt papper där det står Inkasso högst upp. Den till höger är en porträttbild på en man med mörkt kort hår, kort svart skäggväxt och mustasch. Mörka ögonbryn. Han tittar in i kameran och ler svagt. Han har en gråblå tröja med snibbar, lätt uppknäppt i halsen. Bakgrunden är varmt gul.

”Att få Hederskristallen är otroligt stort och motiveringen kändes verkligen rätt. Det bekräftar vårt ständiga arbete med att verkligen lyssna på våra hyresgäster men också vårt enträgna arbete med att engagera hyresgästerna i att tycka till. Vi behöver den inputen för att veta vad vi gör rätt, och vad vi kan göra bättre”, säger Nicola Westerberg, distriktschef på Hyresbostäder, i ett pressmeddelande.

Annons

En majoritet av länets kommunala hyresvärdar uppger för Hem & Hyra att de använder Aktivbo för att ta reda på hur nöjda hyresgästerna är och få svar på vad som behöver förbättras. Ett par svarar att de använt tjänsten tidigare, men inte de senaste åren och några använder den inte alls. Det innebär att alla hyresvärdar inte har möjlighet att få en utmärkelse.

Lars Åke Landén, vd för Platen i Motala, förklarar att bostadsstiftelsen har valt en annan mer individuell lösning för att själva kunna välja vilka frågor som ska ställas och lägga till helt egna. Även Boxholmshus använder en annan tjänst för sina kundundersökningar, medan Kindahus inte har gjort någon undersökning de senaste åren.

Annons
Läs ocksåMissarna i flyttstädningen stod Sara dyrt: ”Visste inte ens att man kunde dela fönstren”En tudelad bild. Den till vänster föreställer en hand i en grå handske som torkar av en spis med en turkos trasa. Den till höger är en bild på en faktura från Uppsalahem, med namn och lägenhetsnummer etc är överstukna med svart tuschpenna.
Fakta: Pristagarna från Östergötland

Kundkristallen delas ut av företaget Aktivbo i flera olika klasser. Här är pristagarna som har lägenheter i Östergötland:

HÖGSTA SERVICEINDEX:

  • Mannersons Fastighets AB (500 – 2999 lägenheter)
  • Fastighets AB L E Lundberg (3000 – 8999 lägenheter)
  • AB Stångåstaden (9000+ lägenheter)

HEDERSKRISTALLEN:

  • Hyresbostäder i Norrköping AB
    Källa: Aktivbo.
Läs också Fuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för" Värden ville vräka sjuk man – hyresnämnden sa nej: "Fanns ingen utredning" Värden har låst in familjens ägodelar – efter tre månader är läget akut: "Vi har ingenting och barnen fryser"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.