Annons

”De har försökt vara humana”

Mölndal Renoveringar kan göras på olika sätt. I Krokslätt tycker den lokala hyresgästföreningen att dialogen med hyresvärden Skandia fungerat bra.
Foto: Gustaf Görfelt
I Vailet Jarlsmark och Dennis Corneliussons bostadsområde genomför Skandia Fastigheter renovering med bland annat stambyte. Det innebär både höjda hyror och en hel del stök, men Vailet och Dennis tycker att bolaget gjort ett bra arbete med att informera och även lyssna på sina hyresgäster.

– Det är klart, ingen gillar en hyreshöjning. Men på det hela taget tycker jag att det fungerat bra. Man får titta på standardhöjningen vi får och jämföra med vad det kostar att hyra i nyproduktion, säger Dennis Corneliusson.

Han bor i miljonprogramsområdet Mullvaden precis intill Krokslätts fabriker. Här genomför Skandia Fastigheter (före detta Diligentia) stambyte i 266 lägenheter. En byggprocess som pågått sedan i fjol och fortfarande rullar på.

Läs ocksåPlast ersatte plåt - så tog badsugna Kajsa saken i egna händerEn kvinna med rakt, vitt och grått hår som sitter i skummigt vatten i en stor badbalja som står i ett badrum.

Informationsmässigt började arbetet ännu tidigare, med möten i olika etapper.

– Redan från början sa de att man kunde välja på tre olika renoveringsnivåer; bara badrum, kök och badrum eller totalrenovering. Vi fick ut papper och kunde gå och titta i en exempellägenhet. De kom också med olika prov på bänkskivor, säger Dennis Corneliusson.

Vailet Jarlsmark, hans kollega i lokalföreningen, säger att det praktiska inflytandet från hyresgästerna egentligen var ganska litet. Förutom de tre nivåerna har man kunnat välja på några olika sorters kakel, men inte så mycket mer.

Annons
Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

– Till exempel så fanns det bara mörka köksgolv, inget annat. Och den nya badrumsdörren är vit, trots att våra övriga dörrar är träfärgade, säger Vailet Jarlsmark.

Duschkabinerna köptes in i minsta storlek även till lägenheter med större badrum, vilket varit en källa till missnöje. Det uppstod också protester mot hyreshöjningen, som ligger mellan 1 100 och 1 200 kronor för alla, även om man väljer miniminivån med enbart den obligatoriska badrumsrenoveringen.

– Det är klart, över tusen kronor mer i hyra är mycket om man är en gammal människa som bor ensam, säger Vailet Jarlsmark.

Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

Ändå tycker både hon och Dennis Corneliusson att bostadsbolaget och entreprenören Ranäng Fastighetsutveckling skött renoveringen bra. Dels känns ombyggnaderna nödvändiga och prisvärda, anser de. Men Skandia och Ranäng får även pluspoäng för att de hela tiden givit mycket information, och för sättet att lyssna och vara lyhörda under arbetets gång.

Annons

– De har försökt vara humana, de vill ju inte ha oss emot sig. När vi påtalar något får vi gehör, ofta åtgärdas det redan dagen efter, säger Vailet Jarlsmark.

En oväntad biverkan är även den sociala effekten av renoveringarna.

– Folk som bor här har börjat prata som skam med varandra på gården. Det gjorde de aldrig förut. Så även om det är rörigt och konstigt just nu, så är det ändå en positiv förändring, säger Vailet Jarlsmark. 

Läs också Hyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter Sökes: hyresgäster – från byggboom till brist på inflyttare på bara några år

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.