De kan inte ladda elbilen hemma
Tillgång till laddstolpe var ett krav när Karin Ulfheden bytte jobb för snart två år sedan. Arbetsgivaren i Kungälv ordnade det direkt.
Nu laddar hon familjens Renault Zoe varje gång hon parkerar vid jobbet efter resan från hemmet i Masthugget, en pendling på sju mil tur och retur.
– Så här års tar det trekvart att ladda på jobbet, säger Karin.
Att kunna ”tanka” medan man ändå står parkerad är en av fördelarna med elbilen, utöver att den är billig i drift.
Men hemma vid hyreshusets boendeparkering kan familjen Ulfheden inte ladda. Det krånglar till vardagen, då deras bil enbart går på el. Vid längre ledigheter snabbladdar de vid en mataffär i Järnbrott, eller på publika betalstationer.
Hyresvärden Familjebostäder har hittills avvisat Karins och maken Daniels förslag om möjliga utomhuslösningar i kvarteret. Problematiskt, tycker paret. Det hade inte behövt vara varken krångligt eller dyrt, menar de.
– Laddbox vore bäst, men vi hade klarat oss fint med ett enkelt 220-voltsuttag med 16 ampere. Laddar bilen över natten behöver det inte gå snabbt, säger Daniel.
Karin tycker att de kommunala värdarna borde anstränga sig mer för att leva upp till sina miljövisioner.
– Man blir förvånad över att de inte kan vara i framkant. Här använder de inte ens elgräsklippare utan kör med gamla bensinare. Det är omodernt, säger hon.
Bristen på laddmöjligheter avskräcker många hyresgäster som annars hade tjänat på att byta till elbil, tror Daniel.
– Det här är den bästa och billigaste bil vi ägt, utan konkurrens. Men laddmöjlighet hemma är avgörande för om fler ska välja detta, säger han.
- Elbil: Har elmotor och större batteri. Kräver laddning.
- Laddhybrid: Elmotor och förbränningsmotor samverkar. Kan gå på enbart batteri. Kräver laddning.
- På en elhybrid laddas elmotorn under färd för att minska bränsleförbrukningen. Går inte att ladda.