De lever i stanken av kloak och hundbajs
Det är inte samma doft som puffar upp då och då ur familjen Dahlgrens avloppssystem. Lukten varierar från dag till dag. Ibland luktar det gammal kloak. Ibland som om en hund har haft diarre i närheten.
– Det kommer stötvis. Det är inte trevligt att äta frukost här. Under påsken och jul kunde vi inte vara hemma alls, säger Jackie Dahlgren som fört en, än så länge, tämligen resultatlös kamp mot, stank, värd, entreprenörer och förvaltare.
Allting började med att avloppsrören skulle bytas ut i källaren i början av 2017. Det arbetet var klart under april månad. Därefter började den göra sig påmind, den unkna lukten, och trots att flera experter varit på plats i huset har problemet alltså inte kunnat åtgärdas.
Jackie och Margareta Dahlgren har fört dagbok över bekymren under hela tiden. Det har varit stamspolningar, byten av vattenlås, videofilmning av rör: Fel hittas – men problemet kvarstår. Det puffar stank konstant.
Förvaltare och till och med Svenska Bostäders VD Per Björklund kontaktas. Nya insatser görs men bra har det ändå inte blivit till dags dato. Det har gjort familjen Dahlgren närmast desperat.
– Vi bor fyra stycken här, vi sitter ju inte och hittar på, säger de. Att ingen tror på oss känns hemskt. Innan stamarbetet förra året har de aldrig upplevt avloppslukten.
Nu har familjen Dahlgren anmält problemet till Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen som ett bostadsklagomål. Det fick de råd att göra av Svenska Bostäder. Men det är också något som gör att processen delvis börjar om. Med inledande kommunikation till Svenska bostäder.
– Det är ett moment 22, säger Jackie Dahlgren.
Jonas Elamson, kommunikatör på Svenska Bostäder säger att det faktiskt inte är ovanligt att det blir så, att hyresgästen rekommenderas att anmäla till miljö- och hälsa när fastighetsägaren och hyresgästen inte kan nå fram till ett resultat. För att få en opartisk röst i ärendet.
– De har en kompetens på miljö och ger de oss ett åtgärdsföreläggande så agerar vi efter det, säger Jonas Elamson som också tillägger att de inte gett upp försöken att själva lösa doftproblemet. Trots att de redan haft tre olika entreprenörer där.
Att, som familjen Dahlgren önskar, få en nedsättning av hyran är dock inte aktuellt.
– Inte i nuläget. Vi beklagar att hyresgästen har drabbats av ett problem som tar tid att lösa. Vi upplever inte att vår hantering av ärendet har dragit ut på tiden. Snarare att det är ett komplicerat fall, säger Jonas Elamson.