Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar
SE FILMEN OCH HÖR HUR HISSEN LÅTER
– Problemen har pågått sedan minst 2020. Hissen stannar, den går varken upp eller ner. Förra hösten träffade jag en kvinna från hemtjänsten som hade suttit fast i 1,5 timme. Knappen för att få direktkontakt hade inte fungerat, hon var jätteupprörd, säger Marie Johansson.
Hon är hyresgäst på Fjäderharvsgatan 81 i Angereds centrum. Ett fyravåningshus med loftgångar som ägs av Göteborgs största kommunala hyresvärd, Poseidon.
Katica Lukic bor också i huset. Hon säger att hon försöker använda trapporna så mycket det bara går.
Rädd att fastna
– Jag är så rädd för att fastna. Men jag har problem med knäna. Har jag handlat mycket mat måste jag ta hissen, säger Katinka Lukic.
När hissen stannar ringer hyresgästerna i första hand hissoperatören. De har också gjort upprepade felanmälningar till Poseidon, men utan resultat.
Redan för ett år sedan lämnade hyresgästerna därför över en namnlista till Poseidon med krav på att hissen ska åtgärdas. Samtliga 18 hushåll i huset hade skrivit under.
Utlovade renovering
I ett mejl svarade Poseidons förvaltare att hon hade kännedom om problemen och att bolaget hoppades kunna renovera hissen under första halvåret 2024.
Men ingenting hände. I våras började Marie Johanson, Katinka Lukic och andra att ”föra bok” i sin lokala Facebookgrupp över hur ofta hissen fastnar.
Mellan den 1 mars och den 16 september stod hissen still 31 gånger. Mer än en gång i veckan i snitt. Ibland har den stannat två gånger samma dag, och bara under augusti månad fastnade hissen sju gånger.
Många äldre i huset
Marie Johansson säger att en stor del av hyresgästerna i huset är äldre.
– Vissa sitter i rullstol. De kan inte komma i väg någonstans när hissen står. Och man vet aldrig hur länge det kommer att dröja innan den börjar gå igen. Ibland kommer reparatörerna först dagen efter, säger hon.
Den opålitliga hissen skapar också problem när någon ska flytta, tvätta eller bara ta ner saker i källaren.
Kostat 34 000 kronor under sommaren
– I maj ville vi ha ett boendemöte med Poseidon för att ta upp det här. Men det blev inget. Vi fick höra att det inte fanns några bra lokaler. Jag har också fått höra att det är för dyrt att renovera hissen. Men hur mycket kostar det med så många utryckningar? Och finns inte Poseidon till för oss som bor här, undrar Marie Johansson.
Fakturor som Hem & Hyra tagit del av visar att Poseidon fått betala hissföretaget Kone 34 089 kronor för utryckningar och service bara från maj till september i år.
På fakturorna har hissteknikerna antecknat sådant som ”återkommande fel som bråkat i många år” och att samtal om hissfel har kommit in från SOS Alarm.
”Varit så sedan 2014”
”Tar kontakt med Hissteknik som informerade att det varit så sedan Hissteknik moddade 2014. Hissteknik informerade att hissen bör byggas om”, skriver en hisstekniker.
Dennis Andersson är Poseidons distriktschef i Angered. Han bekräftar mängden stopp och utryckningar.
Han säger att Kone nu precis har genomfört en ordentlig undersökning av hissen, och identifierat två olika problem.
Felaktiga inställningar
• Det finns en automatisk dörröppnare som man inte får försöka snabba på. Om passageraren själv trycker på finns det risk att dörren inte stänger sig ordentligt efteråt.
• Hastighetsregulatorerna på hissen har varit felinställda. Hissen har därför rört sig i en annan fart än vad dess eget styrsystem trott.
– Då har den stannat för tvärt och missat våningsplanen, kanske bara med någon centimeter. Det har gjort att det blivit felkod och då har dörren inte gått att öppna, säger Dennis Andersson.
”Ramlat mellan stolarna”
Nu har inställningarna ändrats. Kone och Poseidon hoppas i och med det att en stor del av stoppen ska vara avhjälpta.
Hyresgästerna har klagat i flera år och lämnade in namnlistor i oktober 2023. Varför har det tagit så här lång innan ni agerat?
– Det är bara att beklaga. Vi bytte hissleverantör i våras. Vi hade frågat den tidigare leverantören om vad som orsakade felen, men fick inte tillräckligt att gå på. Samtidigt ligger det ju på oss. Vi är ägare och har inte följt upp det här. Det har ramlat mellan stolarna, en miss i hanteringen.
Känner du till att en anställd på hemtjänsten ska ha fastnat i hissen, och att larmtelefonen inte fungerat vid tillfället? Ledde det i så fall till några åtgärder?
– Nej, det har jag inte hört något om. Det i sig känns ju inte så bra.
Tycker du att det är acceptabelt att det är fel på en hiss så här ofta och under så här lång tid?
– Nej, inte när det är så här långvarigt och hissen i princip står still en gång i veckan.
Kan det vara skäl till retroaktiv hyresnedsättning?
– Normalt sett är det ju inte det om en hiss står still vid enstaka tillfällen. Men med tanke på att det här skett så många gånger och under så lång tid, så är det något vi får ta till oss och titta på.
Vad ska ni göra för att det inte ska upprepas?
– Vi behöver nog titta på våra rutiner. Både samarbetet internt inom Poseidon och mellan oss och hissleverantören. När det är så här många fel under lång tid så behöver ju en kontakt tas.
LÄS MER: Underkända hissar körs trots förbud: ”Folk kan skadas och till och med dö”