Annons

Deras vardag följs av 15 000 tittare

Norrköping Att videoblogga hemifrån kan vara svårt men även lite lyxigt. I en tvåa i Vilbergen i Norrköping sliter Pontus Björlund, 27 år, och Lisen Kim Saldes, 23, för att få ihop till hyran via Youtube. Så här funkar det.

– För den som själv vill bli en youtuber är mitt bästa tips att göra en kanal med det som du själv tycker är roligt, säger Pontus Björlund som blev känd för delar av allmänheten när han deltog i TV4:s viktminskningsprogram ”Biggest Loser”.

I parets vardagsrum hänger två tavlor. Den ena visar Paris från luften, den andra är ett citat: ”Happiness is not a destination. It´s a way of life” – Lyckan är inte målet. Den är ett sätt att leva.

– Vi har fått en chans till, säger Pontus när han sätter sig bredvid flickvännen Lisen Kim Saldes i den stora hörnsoffan.

– När man har klarat av det här så klarar man allt. Så tänkte jag i slutet av ”Biggest Loser”, säger Lisen.

Det var under inspelningen av programmet som de träffades och inledde det första gemensamma kapitlet i sina liv. När serien sedan sändes, under våren 2017, kunde de följa sina strävanden ihop från tv-soffan – då som ett kärlekspar med tvillingar på väg.

In till Norrköpingsonen Pontus ungkarlslya flyttade egenföretagaren Lisen från Stockholm. Hon bytte städbranschen mot något som kanske kan kallas för ett vardagskändisliv.

– Man märker ju direkt när folk känner igen en, förklarar Pontus.

På större platser, som nöjesparker och evenemang, brukar ungdomar rada upp sig för att ta en selfie ihop med paret.

– Det är oftast bara kul, säger Pontus.

Att försöka tjäna pengar på kändisskapet blev en naturlig fortsättning. Besökarna hade redan strömmat till bådas sociala forum. På Instagram var Lisen öppen om problem med sin självkänsla och om svårigheter i en tidigare relation. Pontus hade länge längtat efter att hans rapmusik skulle få genomslag så att han kunde ta en paus från jobbet som svetsare.

På sin farbrors skivbolag gav han under artistnamnet Anjo ut singeln ”Miljonär”. När intresset redan var stort tog de nästa steg mot ett nytt arbetsliv.

– Vi startade en kanal på Youtube där vi har lagt ut både gemensamma videos som blivande tvillingföräldrar och mina videos som musiker.

Det som ger pengar är företagens vilja att göra reklam i inslagen.

– Man måste ha något att komma med och göra det lockande med en cliffhanger, som när vi gjorde det till en grej att vi skulle avslöja könen på våra tvillingar.

Ett klipp som har setts fler än 63 000 gånger. Antalet startade visningar styr inkomsten. För att generera pengar som täcker hyran krävs dock att mycket stora mängder människor vill se klippen.

– Det bästa är att få många följare. En följare är som en prenumerant av en tidning ungefär. Du får ett pling i din telefon varje gång vi lägger ut en ny video.

En slags försäkran om att varje video blir sedd. Men att gå från 5 000 följare till 10 000 och i skrivande stund 15 000 följare har varit hårt. Pontus och Lisens första check på 500 kronor var efterlängtad. Bara i Norrköping finns andra Youtube-par som tjänar rejält med pengar. Doris och Christian från ”Let´s Feast” har fler än 200 000 följare och superkända Jockiboi och Jonna har nära 700 000 prenumeranter.

Själva filmningen tar inte så lång tid att genomföra och paret har bra kameror och annan utrustning som behövs. Men det krävs planering inför varje klipp.

– Och sedan ska man komma på något att berätta om nästa gång också. Det går inte att stressa fram, förklarar Lisen.

Paret tycker det är svårt att sätta tydliga gränser när de jobbar hemma. För Pontus, som redigerar allt, kan det bli många timmar vid datorn.

– Det måste bli bättre när barnen kommer.

Fast inför videon av tvillingflickornas rum fick de ändå känna på den lyx som det kan innebära när företag vill samarbeta. Alla möbler, lakan och gosedjur levererades mot löftet om att nämna företaget på Youtube.

Nästa kapitel blir när flickorna kommer. Lisen och Pontus vill värna barnens privatliv och funderar på hur de gör det bäst. Fast förlossningen tror de nog att de vill visa.

– Det kan nog bli så, men vi har inte bestämt oss säkert än, säger Lisen.

Fakta: Pontus och Lisen tipsar – så blir du youtuber
  • Val av ämnen: Viktigast av allt är att göra klipp om sådant som du tycker är kul. Följ inte strömmen, gör sådant som du själv tycker är roligt. Gillar du matlagning? Gillar du sport? Starta en mat- eller sportkanal.
  • Utrustning: Ska du bara vlogga (videoblogga) behöver du kanske bara din mobiltelefon och en app att redigera dina klipp med. Vill du ha bättre kvalitet kan du köpa en systemkamera eller en billigare vlogg-kamera.
  • Kostnad: För 3 000 kronor får du en bra vlogg-utrustning. En dator med tillhörande videoredigeringsprogram, som oftast ingår, är alltid enkelt att klippa filmmaterialet på.

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.