Annons

”Det är rent förfallet”

Mellerud ​Slitet, vanvårdat, på sina håll rent förfallet. De nio hyreshusen i Mellerud är i akut behov av underhåll. I dag träffar de boende Hyresgästföreningen – ett första steg mot att förmå bostadsbolaget att ta itu med problemen.

​Krossade glasrutor och fallfärdiga staket. Nedklottrade husväggar, meterhögt ogräs och mängder med skräp. Kontrasterna mellan hyreshusen och de omkringliggande välskötta villorna i centrala Mellerud är slående.

De nio hyreshusen, kända som Torstenssonshusen, är i mycket dåligt skick. Även inne i lägenheterna är behovet av renovering stort. Det konstaterar Lennart Björkman, chefsjurist på Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Läs ocksåDeras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar

– Det är rent förfallet. I en av lägenheterna föll ytterdörren ut när en av hyresgästerna öppnade för mig. Den satt inte fast i sina gångjärn, säger han.

Bland bristerna finns också problem med mögel, dålig ventilation och slitna badrum: till exempel handfat som lossnat från väggen och hänger på avloppsstammen.

Dessutom finns ytterligare ett område med hyreslägenheter på Holmsgatan i Mellerud. Där är det inte lika eftersatt men underhållet haltar sedan lång tid. Det har bland annat resulterat i att lägenheterna är kalla och dragiga, har dålig ventilation och 25 år gamla vitvaror.

Annons
Läs ocksåMarianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde”

Två bolag, Fastighetsfabriken Väst AB och Insjökräftan AB, äger och förvaltar husen. Bolagen har nästintill identiska styrelser. Marcus Karlsson är vd för det förstnämnda bolaget och styrelseordförande i det andra.

Hem & Hyra har via både mail och telefon sökt Marcus Karlsson för en kommentar men utan framgång. Han intervjuades dock i mars 2008.

– Området har högsta prioritet, där bor ju majoriteten av hyresgästerna, sa han då till Hem & Hyra om Torstenssonshusen.

Läs ocksåFördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”Nathalie Lundberg, halvkroppsporträtt, står med vit vinterjacka och långt hår på sin oskottade parkeringsplats som hon har sagt upp. I bakgrunden till höger en P-skylt, till vänster ett höghus med sol på, i mitten två träd och en envåningsbyggnad. Längre bak bostadshuset i tegel. Höjda parkeringsavgifter är ett av många sätt ränteläget påverkar hyresgästers vardag.

Många av de som bor i området är inte medlemmar i Hyresgästföreningen. Därför är det i praktiken omöjligt för föreningen att driva ett ärende om åtgärdsföreläggande, vilket är första steget för att tvinga bolaget att åtgärda alla fel och brister. Detta eftersom det måste finnas minst en drabbad person som part i tvisten.

Annons

Men i dag håller Hyresgästföreningen ett möte med de boende. Förhoppningen är att de ska vilja engagera sig och låta Hyresgästföreningen driva frågan om åtgärdsföreläggande.

– Vi kommer i så fall att dela upp bristerna i olika kategorier med olika deadlines. De mest allvarliga bristerna ska åtgärdas omgående, som till exempel trasiga ytterdörrar eller hälsofarlig inomhusmiljö. Sedan finns brister som bör åtgärdas i år, nästa år och slutligen enligt en plan för sedvanligt underhåll, säger Lennart Björkman.

Fakta: Fastigheterna

Läs också Hyresgästen Karin: ”Vansinne att riva ut vacker originalinredning som hållit i 90 år!” Nordanvinden blåser rakt in – hyresvärden gör ingenting

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.