”Det borde fungera bra”
I Hyresgästföreningen region BohusÄlvsborg-Skaraborg finns drygt 230 hyresgäster som valts ut att förhandla hyran och andra villkor med sin värd. Ett antal av dem möter hyresvärden vid förhandlingsbordet, tillsammans med anställda tjänstemän.
Skövdebostäders vd Dan Sandén ser positivt på att möta både tjänstemän och hyresgäster.
– Min erfarenhet är att de förtroendevalda generellt är ansvarsfulla och tänker långsiktigt, både ur hyresgästernas och ur bolagets perspektiv.
På senare år har det dock varit lite svårare att komma i mål, anser han. När lilla delegationen måste stämma av med den stora tar förhandlingarna längre tid.
– Man vill att motparten har ett mandat. Men det blir å andra sidan en bättre förankring på det här sättet, säger Dan Sandén.
Jan Thorsson är ny vd på Vårgårda Bostäder och förhandlar för andra gången i år. Han tycker att motpartens upplägg med både förtroendvalda hyresgäster och tjänstemän i delegationen är bra. I teorin.
– Det borde fungera bra, men min erfarenhet är att det inte gör det. Vi känner de förtroendevalda rätt bra, men vid förhandlingsbordet kommer inte deras frågor fram, säger han.
Om Jan Thorsson fick bestämma skulle arbetet kring hyresförhandlingarna vara betydligt långsiktigare än i dag.
– Stundens hyresjustering är det enda som diskuteras. Prioriterar man låga höjningar och prutar bort underhåll år efter år får det konsekvenser för kvaliteten.
Alternativet är att bolaget har andra avstämningar, kring underhåll och framtida planer, under året. Och Jan Thorsson vill göra det i samarbete med de förtroendevalda.
– De har den lokala förankringen och talar för alla våra hyresgäster.
Göran Enqvist började som vd på Lysekilsbostäder i februari och gör nu sin första hyresförhandling i bolaget. Men han har lång erfarenhet av hur det går till från sin förra tjänst, hos kommunala hyresvärden Torsby Bostäder.
Han har inga synpunkter på vilka som ingår i motpartens delegation, men anser att tjänstemannen, i egenskap av förhandlingsledare, är viktigast.
– Min erfarenhet är att de förtroendevalda mest sitter tysta under mötet.
För bolagets del finns ingen större poäng med att förtroendevalda sitter med anser Göran Enqvist. Bolaget har andra möten, via boinflytandekommittéer, där hyresgästernas frågor tas upp regelbundet.
– Möjligen skulle förhandlingarna kunna ta längre tid om de inte är med. Om tjänstemannen måste stämma av bud och ha ett nytt möte med oss efteråt. Viktigast för oss är att förhandlaren har mandat att förhandla, säger han.
Uddevallahems vd Thomas Aebeloe förstår den parlamentariska principen med att förtroendevalda ska kunna påverka hyrorna via förhandlingar. Men i praktiken blir det omständligt när de som kommer till mötet måste gå tillbaka och bolla bud med stora delegationen.
Thomas Aebeloe säger att han respekterar nuvarande förhandlingsmodell, men hellre skulle förhandla med tjänstemän. Han tror att det skulle leda till både mer objektiva bedömningar och längre perspektiv.
Att diskutera hyran med hyresgäster som bor hos Uddevallahem kan vara problematiskt. En risk är att hyresgästernas bedömningar blir subjektiva när de direkt berörs av de beslut som fattas.
– Det kan bli låg nivå på argumenten ibland. Grundidén är bra, men det är oftast tjänstemännen som sitter på kunskapen, säger han.
De flesta större hyresvärdar förhandlar hyrorna kollektivt med Hyresgästföreningen. Det innebär att en grupp förhandlar för alla som bor hos den värden.
De flesta i Hyresgästföreningens delegationer är vanliga hyresgäster.
Vanligtvis väljer Hyresgästföreningarnas årsmöten medlemmar som ska sitta i stora förhandlingsdelegationen. Den består av hyresgäster som bor hos den aktuella värden. De får insyn i förhandlingsarbetet och tar del av värdens hyreskrav.
Några av de förtroendevalda i gruppen väljs till lilla delegationen, som förhandlar med hyresvärden. I hyresgästernas trupp finns även representanter från förenings- och regionstyrelsen och minst en anställd tjänsteman.
”Stor” och ”liten” säger inget om antalet personer i delegationerna, det varierar.