”Det enda vi får höra är att vi är gnälliga”
– Det enda vi får höra är att vi är gnälliga men det kanske inte är så konstigt att vi är det, konstaterar Sandra-Louise Ljung.
Hon beskriver en mängd fel, brister och konstigheter i sin och grannarnas lägenheter. Själv saknar hon ugn, har hål i väggen i badrummet och spisplattorna är monterade i den rostfria diskbänken som leder värme.
När hon ringer fastighetsägarens representant som finns på en redovisningsbyrå i Stockholm hänvisas hon till ett förvaltningsbolag som in sin tur hänvisar till personen i Stockholm.
På onsdagen genomförde Hyresgästföreningen en så kallad Ribb, rättslig inventering av befintlig bebyggelse, i huset som ligger i Klippan. Tio lägenheter besöktes.
– Sammanfattningsvis kan jag säga att underhållet är eftersatt på flera olika sätt som trasiga plastmattor och kylar och frysar som inte fungerar. Det är allvarligt med så många fel och hyresgäster som felanmäler men inget händer, säger David Hörgerud, förhandlare på Hyresgästföreningen Region norra Skåne.
Han jobbar nu för att få en förhandlingsordning mellan Hyresgästföreningen och fastighetsägaren samtidigt som Hyresgästföreningen juridiskt driver enskilda hyresgästers ärenden.
Ägaren till huset är Sunnbo fastigheter AB, som är registrerat i Tyresö, som i sin tur ägs av ett annat bolag. Bolagets adress är en c/o- adress till den nämnda redovisningsbyrån i Stockholm som, när Hem&Hyra ringer, hänvisar till fastighetsskötaren.
Det bolaget, med hemvist i Helsingborg, fick ganska nyligen uppdraget och säger att de har påbörjat jobbet med att upprusta lägenheterna.
Hem&Hyra har sökt styrelseordföranden i Sunnbo Fastigheter AB, utan resultat.
Den aktuella fastigheten ligger på Allégatan 6-8, Thorsgatan 3 och Åbygatan 11, 13 och 15.
Här kan du läsa mer om vad en Ribb är: Hyresgästföreningen granskar hyresvärd i Klippan