”Det känns som de skiter i oss”
Uppdaterad 4 december 2015.
Som Hem & Hyra skrivit om tidigare har flera hyresgäster på Brogården i Alingsås upplevt problem med matos som kommer in i lägenheten via ventilationen. För några veckor sedan beslutade bolaget att betala ut en ersättning och nu har nivån fastställts tillsammans med Hyresgästföreningen. De som drabbats får 15 procent av dygnshyran för 6 dagar per månad under perioden från deras första felanmälan till och med 30 april i år. Men bolaget räknar bara sju månader per år eftersom sommarmånaderna varit fria från os.
För Annika Malm som hyr en tvåa för dryga 6 000 i månaden blir summan cirka 1200 kronor för ett år. Hon är långt ifrån nöjd.
– Jag blir ledsen och besviken. Jag känner mig faktiskt kränkt av det här beslutet. Det känns som om de skiter i oss, säger hon.
Hon menar att hon haft problem långt oftare än sex dagar per månad. Hon tycker också att besvären de haft borde ge en större ersättning. Men hennes främsta farhåga är att problemen inte kommer att bli bättre. Redan 2012 gjorde hon sin första felanmälan.
– Ersättningen spelar ingen roll om vi inte blir av med problemen. Jag jobbar natt och har svårt att sova på dagarna på grund av hur det luktar i lägenheten. Jag kan inte ha det så här.
Det är Annika Nebelius som suttit i förhandlingar med bolaget från Hyresgästföreningens sida. Hon uppmanar hyresgästerna att höra av sig till henne om de inte är nöjda.
– Nivån är lägre än vad vi hade gått in med men det är också svårt att säga vad som är en rimlig nivå när hyresgästerna haft så olika besvär. Nästa steg nu blir att driva individuella ärenden för de medlemmar som kontaktar oss.
Men Annika Nebelius är ändå nöjd med att uppgörelsen innebär att hyresvärden tagit på sig ansvaret och erkänt problemet.
– De ska fortsätta att försöka finna en förklaring och det tror jag är väldigt viktigt för hyresgästerna.
Alingsåshem har uppmanat hyresgäster som fortfarande har problem att ringa Securitas varje gång de upplever problem med matos. Nu i december ska bolaget sammanställa störningsrapporterna som inkommit.
– Det komplicerade är att det är ett litet antal hyresgäster av de 270 lägenheter som har rapporterat problem. Dessutom upplever hyresgästerna problemet på väldigt olika sätt, skriver kvalitetschefen på Alingsåshem, Eva Sundberg, i ett mejl.
Men är ni medvetna om att problemen finns kvar?
– Ja, tyvärr finns det kvar i några lägenheter. Det är därför vi gör en fördjupad undersökning.