Annons

Hans, 81, om lusinvasionen: ”Det kryllade överallt i sängen”

Luleå Flera hyresgäster i Luleå har gått ut i media och berättat om vägglusproblemen på Norra Strandgatan, där tio lägenheter är drabbade. Nu lovar Lulebo att se över sina rutiner.
Foto: Ulrika Vallgårda
Hans Modin har tampats med vägglusproblem sedan i juni. Nu är han less.

 

På fredagen kallade Lulebo till presskonferens för att svara på journalisternas frågor om den senaste tidens eskalerande vägglusproblem. Samma dag gick det ut ett informationsbrev till alla hyresgäster i huset: ”Vi beklagar verkligen att vi på Lulebo har brustit. Samtidigt lovar vi att vi har tagit lärdom”, skriver ansvariga vid Lulebo i brevet.

Läs ocksåBekämpning av vägglöss dröjde flera månader
Eva Holmberg, marknads- och kommunikationschef, och fastighetschefen Carl-Axel Sundbaum svarade på pressens frågor om vägglössen på Norra Strandgatan.

Hittills är det tio lägenheter och två förråd i fastigheten som har drabbats av vägglöss. Det första fallet upptäcktes i oktober 2019. De senaste vägglusfynden gjordes av lushundar som bostadsbolaget kallade in för att gå igenom hela huset.

– Vi har aldrig haft så här många lägenheter i ett hus drabbade tidigare. Vi har förstått att hyresgästerna tycker att informationen har varit för dålig, så vi kommer att se över våra rutiner och lägga upp frågor och svar på hemsidan, säger Eva Holmberg, marknads- och kommunikationschef på Lulebo.

I en tidigare artikel i Hem & Hyra berättade tvåbarnspappan Michael Lyckhagen hur han i panik tog med sig hela sin familj till hotell för att undfly lössen som lushundarna hade hittat.

Läs ocksåAB Bostaden tar strid mot vägglössen

Hans Modin, 81 år, bor i samma hus och är också en av de drabbade. Han reagerade först likadant – han ville bara därifrån så fort som möjligt. Men sedan konfronterades han med det faktum att han var tvungen att bo i lägenheten under saneringen – som lockbete för att vägglössen skulle komma fram och fastna i fällorna.

Det var den 15 juni i somras som Hans Modin gjorde den obehagliga upptäckten.

– Jag fick klåda på fötterna, benen och armarna, så jag ringde läkarna. Jag trodde det berodde på biverkningar av blodtrycksmedicinen, så jag fick tabletter och medicin utskrivet men det blev ju ingen förbättring.

Läs också45 000 kronor till lusdrabbad hyresgäst

En natt kände han plötsligt att något bet honom i armen. Han slog ihjäl krypet som visade sig vara en vägglus.

– Sedan upptäckte jag fler och fler. Det kryllade överallt i sängen.

Annons

Det hände en fredag, så han flyttade ut i vardagsrummet och stannade hemma över helgen för att kunna gå till Lulebos kontor och felanmäla på måndagen.

Därefter åkte han till Ångermanland och stannade borta i två veckor.

– De sa att de skulle ta hand om allt. Men sedan hörde de av sig igen och sa att jag måste bo i lägenheten under saneringen.

Den 2 juli återvände han till sin lägenhet i Luleå. Han stod ut i två dygn innan han tog han in på hotell. Men han blev tvungen att komma tillbaka igen och stanna ytterligare en vecka. Sedan fick han nog.

– Man orkar inte leva med de här vägglössen. Du ligger vaken hela nätterna.

I början av augusti försvann vägglössen, men kiseln, det bekämpningsmedel som ska ta död på vägglössen, ligger kvar som ett damm i lägenheten.

– Jag vill få det städat, för det sitter på tavlor och möbler och bokhyllor och överallt. Men jag har inte fått någon information om hur länge det ska vara kvar, säger Hans Modin.

Dammet ligger överallt i lägenheten.

På fredagen fick han det informationsblad som Lulebo har delat ut till alla hyresgäster i fastigheten.

– Innan dess har informationen varit dålig. Jag har själv fått ringa saneringsfirman de flesta gångerna. Jag har haft vägglöss sedan i juni, nu är det september och jag börjar vara väldigt less. Jag tycker jag borde få klartecken att gå vidare.

Han har fortfarande kläder i plastpåsar och har dessutom kastat kläder som inte gick att tvätta i över 40 grader för tusentals kronor.

Annons

– Det är väldigt jobbigt – även psykiskt. Man behöver bara se en brödsmula på golvet så tror man att det är en vägglus igen och man sover oroligt, säger han.

Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef vid Lulebo, berättar att det normala förfarandet är att inleda med en kiselbehandling och först om den inte hjälper brukar saneringsfirman ta till en värmebehandling som är betydligt dyrare. Vid kiselbehandlingen måste hyresgästen bo kvar för att det ska fungera, men vid en värmebehandling kan man inte bo i lägenheten.

Är det rimligt att begära att hyresgästerna ska bo kvar i lägenheten och ligga som lockbete i sina sängar i flera veckor under kiselbehandling, därför att man först vill testa en billigare metod?

– Vi måste lita på saneringsfirmans bedömningar, det är ju de som är professionella. Nackdelen med värmebehandlingen är att den skadar inredningen, tapeter lossnar och så vidare, säger Carl-Axel Sundbaum.

Vad gäller den ekonomiska ersättningen meddelar Lulebo att de kommer att ta kontakt med alla hyresgäster för att diskutera den individuellt när saneringen är färdig.

Tidigare artikel i ämnet:

Hyresgäst i vägglusdrabbade huset: ”Psykiskt jobbigt”

Läs också Satte ut möbler med vägglöss i trappen – hyresgäst sedan 28 år vräks Johan och hans dotter blir sjuka av bostaden – men hyresvärden har vägrat sanera

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.