Dieselångor trängde in i lägenheten – Sanna fick hämtas i ambulans
Det var en kväll i december förra året som hyresvärden satte igång en gammal panna, trots att den tidigare spritt ångor i huset. Kort efter blev luften tung att andas, berättar hyresgästerna.
– Det doftade starkt av diesel som hade läckt in via den öppna spisen. Det var som om någon stod och tankade sin bil här i vardagsrummet, säger Sanna, som egentligen heter något annat.
Pannan hade satts igång efter att värmen lagt av helt i hyreshuset i Bromma i västra Stockholm. Det var minusgrader ute och temperaturen hade vandrat ner till 15 grader i vissa lägenheter. Många hade ringt och klagat på kylan i bostäderna.
Teknikerna hade sagt att det skulle sluta lukta så fort skorstenen blev varm, berättar hyresgästerna.
Men snart stank hela lägenheten, berättar Sanna. Hennes hundar var slöa och orkeslösa. Särbon som har KOL var starkt påverkad i andningen och hade hosta.
Skickades i ambulans till akuten
Gaserna fortsatte dagen efter att fylla lägenheterna. Hyresgästerna ringde jouren som gav beskedet att de inte åkte ut på lukter.
– Dieselångorna var tjocka. Det sved i ögonen. Jag berättade att vi höll på att bli rejält sjuka. Jag mådde pyton och började känna panik, säger Sanna.
Hon fick veta att jouren inte kunde skicka ut en tekniker till platsen för att stänga av pannan då de inte fick tag i kontaktpersonerna på John Mattson och Hefab Fastighets AB som kunde godkänna en avstängning.
Till slut ringde hon 112. Det visade sig att hennes blodtryck var skyhögt. Efter det skickades hon i ambulans direkt till akuten på Sankt Görans sjukhus och fick blodtryckssänkande medicin. Först efter några timmar när blodtrycket gått ner fick hon åka hem igen.
Pannan startades trots varning
Under tiden ringde grannar jouren och försökte få hyresvärden att stänga av pannan.
På eftermiddagen dagen därpå kom äntligen en tekniker.
– När han öppnade källardörren blev han irriterad. På pannan låg nämligen en lapp om att den inte fick användas på grund av farliga ångor som går in i lägenheterna, berättar Sanna.
Läckan i december var inte den första för hyresgästerna. Redan ett år tidigare läckte pannan ångor in i lägenheterna, berättar de.
Men trots de tidigare läckorna sattes pannan igång en tredje gång i januari. Hyresgästerna märkte direkt av diesellukten i trapphuset.
Då gjorde hyresgästerna en anmälan till miljö- och hälsoskyddsavdelningen i Stockholm om ”kraftig stank av bränsle”. Lukten kändes i trapphuset och även utanför fastigheten. Senare samma dag stängde jouren av pannan.
Retande gaser kan ge skador
Erik Lindgren, som arbetar som överläkare på Giftinformationscentralen, menar att förbränningsångor kan vara farliga. Retande gaser ger luftvägssymtom.
– Det blir jobbigt att andas, man hostar och blir irriterad i ögonen.
Den som misstänker ett skadligt läckage hemma ska inte vara kvar i fastigheten, säger han.
– Man bör absolut inte ta några risker om man börjar må dåligt. I olyckliga fall kan exponering för retande gaser ge permanenta skador på luftvägar och lungor.
Problem med skorstenen orsakade läcka
Hem & Hyra har sökt fastighetsägaren John Mattson för att ställa frågor om läckan.
Vd Per Nilsson skriver i en mejlkommentar att det är tråkigt att hyresgästerna drabbats. ”Vi beklagar det som har hänt och förstår att det har orsakat oro,” skriver han.
Hem & Hyra frågar hur han ser på att förbränningsångor kan vara farliga och ge permanenta skador på luftvägar och lungor.
”Vi har fått information om att ingen hyresgäst har skadats allvarligt av den här händelsen, vilket känns mycket bra. Vi beklagar dock att händelsen har påverkat våra hyresgäster negativt,” skriver Per Nilsson i ett mejl.
Ansvarig fastighetsförvaltare på John Mattson har inte velat svara på frågor. Fastighetsförvaltaren har hänvisat till Mari Edberg, kommunikationschef på John Mattson, som svarat.
Mari Edberg säger att pannan startades i samband med en köldknäpp. Hon bekräftar att förbränningsångor gick ut i öppna spisar vid två tillfällen, i december och januari, och att det berodde på problem med skorstenen.
Först säger hon att John Mattson agerade omedelbart för att stoppa läckan, senare bekräftar hon att det dröjde innan pannan stängdes av.
Varför fick pannan vara på och läcka in ångor i hyresgästernas lägenheter i flera dagar?
– Avstängning av pannan borde skett direkt. Jouren hade kunnat ta beslutet att stänga av pannan. Att avstängningen dröjde visar att vi behöver säkerställa att rutinerna är tydliga mellan oss och vår jourleverantör.
Mari Edberg säger först att hon inte känner till att pannan orsakat problem för över ett år sedan och att den inte fick slås på. När Hem & Hyra ställer fler frågor kan hon senare bekräfta att en hyresgäst rapporterade om lukt i fastigheten i december 2021.
– Problemet då var inte av den omfattningen som i december förra året. 2021 gjorde vi bedömningen att det inte var ett allvarligt fel. Med facit i hand skulle vi ha gjort en djupare utredning.
Ska se över rutiner
Mari Edberg känner inte till om evakuering av hyresgästerna diskuterades. Att en hyresgäst fick hämtas i ambulans och skickas till akuten i samband med läckan säger Mari Edberg är ”djupt beklagligt”.
– Jag känner till att det var en person som fick åka till sjukhuset och som blev dålig av det här.
Hon uppger att de varit i kontakt med hyresgästen och har fått veta att allt gått bra. Att hyresgästen fortfarande är påverkad känner hon inte till.
– Det är ny information för mig och låter inte alls bra om det är på det sättet. Det beklagar vi djupt. Jag kände inte till att det var så.
Mari Edberg säger att de som hyresvärd brustit i informationen till hyresgästerna i huset kring händelsen och att de ska se över sina rutiner. Drabbade hyresgäster kommer få kompensation i form av hyresreducering, förklarar hon.
Problem med värmen
Problemen med värmen i hyreshuset i Bromma har varit återkommande. Hyresgästerna menar att både underhållet och kommunikationen med hyresvärden varit katastrofal.
De boende fick ingen sammanhållen information från värden i samband med läckan. Hyresgästerna har själva fått ta ansvar för att informera grannar.
– De har inte ens använt sig av den gamla hederliga varianten att sätta upp lappar i porten, säger en hyresgäst.
Hennes granne undrar hur det kommer sig att hyresvärden var beredd att utsätta sina hyresgäster för det här.
– Det står att pannan inte ska användas. Ändå sätter de igång den. Det mest upprörande är att de inte agerade på felet redan för ett år sedan när de visste att något var fel, säger hon.
Krävt hyreskompensation
De boende har krävt hyreskompensation efter vad de utsatts för. Det har fått besked om att John Mattson tagit emot deras krav men inte hört något mer sedan dess.
Sanna som skickades med ambulans har varit hos läkare på vårdcentralen för efterkontroll. Förklaringen hon fått är att kroppen blev stressad av ångorna och över att inte få tillräckligt med luft. Fortfarande hänger en hosta kvar.
Hon och grannarna är upprörda över hyresvärdens nonchalans.
– De sätter hälsan på spel. Det är ett tecken på hur lite de bryr sig. När jag vet mer hur det här har påverkat mig kommer jag ställa fler krav, säger hon.
Läs hela intervjun med hyresvärden John Mattson här och en intervjun med Erik Lindgren, överläkare på Giftinformationscentralen.