Dina önskemål styr pengarna
I somras fick Stena Fastigheters hyresgäster i Tynnered svara på fem frågor om sitt bostadsområde. Svaren visade bland annat önskemål om bättre lekplatser, utan trasiga lekredskap.
Synpunkterna blir nu basen i ett samarbete där Stena och Hyresgästföreningen gemensamt ska utforma insatser för ett trivsammare område under parollen ”Vackrare Briljant och Smaragd”.
I Bergsjön har fastighetsägarna just nu stora planer för hur stadsdelen ska utvecklas till år 2021. Här medverkar Hyresgästföreningen för att fånga upp Bergsjöbornas åsikter och förslag, bland annat genom att knacka dörr.
Man leder också en ny referensgrupp där unga hyresgäster tycker till. Den privata hyresvärden Västerstaden har till exempel bett om idéer inför bygget av en aktivitetspark.
Det är just så boinflytande är tänkt att fungera, menar Jesper Bryngelsson, projektledare på Hyresgästföreningen.
– Allt börjar med att någon berättar hur man upplever sitt boende, säger han.
Både Hyresgästföreningen och värden har sedan ansvar för att fånga upp initiativ och ta beslut, så att det inte går för lång tid mellan idé och handling.
– Då tröttnar folk. Det är viktigt att smida medan järnet är varmt, säger Bryngelsson.
LÄS MER:
Miljoner till boinflytande på hög – nu ska trenden vändas