Dispyt om vatten i Karlshamn kan lösas i samförstånd
I går skulle parterna egentligen ha mötts i hyresnämnden, var det tänkt. Hyresgästen, som hyr sin bostad av en privat värd på en mindre ort i Karlshamns kommun, hade tröttnat på bristande åtgärder.
Med Hyresgästföreningens hjälp hade han vänt sig till nämnden med krav på ett åtgärdsföreläggande som skulle tvinga värden att rätta till problemen. Bland annat har hyresgästen klagat på brunfärgat vatten i badrummet, ojämn temperatur på varmvattnet och dålig ventilation.
Hyresvärden har å sin sida hävdat att eventuella problem har blivit avhjälpta, och att lägenheterna generellt är ”väl underhållna”. Ord har därmed stått mot ord.
Men inför mötet i hyresnämnden har parterna nu försonats. Hyresgästen har valt att dra tillbaka ärendet, bland annat efter att ha kommit överens med värden om att vattenuppvärmningen ska ses över.
Om en dryg månad ska parterna även göra en gemensam besiktning av det aktuella huset.