Annons

Dispyt om vatten i Karlshamn kan lösas i samförstånd

Karlshamn Hyresgästen klagade på varmvattnet och en hel del annat i lägenheten. Värden svarade med en uppsägning. Men nu ska de försöka enas, utan hyresnämndens hjälp.

I går skulle parterna egentligen ha mötts i hyresnämnden, var det tänkt. Hyresgästen, som hyr sin bostad av en privat värd på en mindre ort i Karlshamns kommun, hade tröttnat på bristande åtgärder.

Med Hyresgästföreningens hjälp hade han vänt sig till nämnden med krav på ett åtgärdsföreläggande som skulle tvinga värden att rätta till problemen. Bland annat har hyresgästen klagat på brunfärgat vatten i badrummet, ojämn temperatur på varmvattnet och dålig ventilation.

Läs ocksåMarianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde”

Hyresvärden har å sin sida hävdat att eventuella problem har blivit avhjälpta, och att lägenheterna generellt är ”väl underhållna”. Ord har därmed stått mot ord.

Annons

Men inför mötet i hyresnämnden har parterna nu försonats. Hyresgästen har valt att dra tillbaka ärendet, bland annat efter att ha kommit överens med värden om att vattenuppvärmningen ska ses över.

Om en dryg månad ska parterna även göra en gemensam besiktning av det aktuella huset.

Annons
Läs ocksåHyrorna klara för 6000 hyresgäster i Uppsala
Läs också Lars skräck när värden vägrade höja värmen: "kan förlora andra benet" Kommunpolitikern slängde ut sin hyresgäst – tyckte hon kunde bo kontraktslöst Brandfarliga bostäder hyrs ut till nyanlända i Hultsfred

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.