Doftblock som tappades i toaletten kan kosta Karin tusentals kronor
Karin Kullenberg hyr sedan drygt tjugo år tillbaka en tvårumslägenhet i Helsingborg av den privata hyresvärden Willhem.
Det var en tisdag i november som det lilla plask som skulle ge ringar på vattnet hände. Då trillade ett doftblock med tillhörande plasthållare ner i wc-stolen hemma hos henne. Hyresgästen själv menar att det var i samband med att hemtjänsten städade hennes badrum som wc-blocket försvann.
– Jag är hundra procent säker på att ett sånt doftblock hängde i toaletten innan de kom, säger Karin Kullenberg.
Började misstänka att något var fel
Detta har hemtjänstföretaget dock förnekat, när hon senare varit i kontakt med en företrädare där.
Efter hemtjänstens besök upptäckte Karin att det inte fungerade när hon spolade.
– Jag såg att det rann undan dåligt så jag började misstänka att det var nåt fel.
Därför kontaktade hon sin hyresvärd Willhem, som lät skicka ett företag med en spolbil och arbetade i badrummet under drygt en timme på kvällen samma dag.
Andreas Lindholm är förvaltare på Willhem.
– Det var helt rätt gjort för det är så vi vill att en hyresgäst ska agera, säger han.
Krävdes på 3 750 kronor
Karin Kullenberg trodde att saken var ut världen, när felet lokaliserats och åtgärdats.
– Då kom den ju fram, hållaren till luktegotten. Det var helt uppenbart att det var den som hade gjort stopp, säger hon.
Men då uppstod istället en tvist om vem som skulle betala. Kort efter spolbilsutryckningen krävde Willhem henne på 3 750 kronor.
– Jag mådde dåligt som sören när jag fick den. Det känns som att de hade himla bråttom att skicka ut räkningen – och nu inför julen också, säger Karin Kullenberg.
Lite för bråttom, visar det sig när Hem & Hyra pratar med bostadsbolagets förvaltare. Andreas Lindholm berättar att Willhem felaktigt krävt att hyresgästen även ska betala momsen. Därför ska bostadsbolaget skicka ut en ny faktura, där beloppet är sänkt till 3 000 kronor. Det innebär också att Karin får längre tid på sig och måste ha betalat i slutet av januari istället för under mellandagarna.
– Det tycker jag är fair när det är vi som har gjort fel.
Är detta något som även andra hyresgäster kan ha råkat ut för?
– Nej, det skulle jag inte säga. Det är undantag. I detta fallet har vi missat det, säger Andreas Lindholm.
Men även om beloppet justerats ner så menar att Willhem att det är uppenbart att det är Karin som orsakat stoppet, och att det därför är hon som ska stå för spolbilskostnaden.
– Finns det minsta lilla osäkerhet kring orsaken ställer vi aldrig ett sånt betalningskrav mot en hyresgäst, säger Andreas Lindholm.
Han säger också att Willhem aldrig kräver pengar för stopp som orsakats av saker som får spolas ner i toaletten, som till exempel toalettpapper.
Karin Kullenberg är inte ensam om att krävas på pengar för stopp i avloppet. Johan Perup är jurist på Hyresgästföreningen i Helsingborg och har flera sådana ärenden varje år, även om det inte är han som är inblandad i just denna tvist.
– Det är inte alls ovanligt, säger han.
Det vanligaste är att en hyresvärd skickar en räkning, om en propp gjort så att värden fått extra kostnader.
– Hyresvärden är skyldig att åtgärda problemet men kommer de dit och upptäcker att problemet är orsakat av en enskild hyresgäst så kommer man bli debiterad för det, säger Johan Perup.
Hyresrättsjurist: Troligt att värden vinner
Därför tror han också att hyresvärden kommer att få rätt, om Karin inte betalar inom utsatt tid och Willhem väljer att driva frågan vidare till tingsrätten.
– Det ska mycket till för att hon inte ska behöva betala, säger han.
I den del av Jordabalken som brukar kalla för hyreslagen (se faktaruta) står det tydligt att en hyresgäst är ansvarig för att ersätta skador i lägenheten – även om det är en annan person som med eller utan avsikt ställt till det.
När Karin Kullenberg fick den första fakturan på 3 750 kronor bestred hon den, eftersom hon menade att det var fel att kräva henne på pengar för spolningen.
– Det är helt omöjligt för mig att betala den, sa hon och berättade att hon har en låg pension, skulder och saknar eget sparkapital.
Nu ska hon bestämma sig för hur hon ska göra, när beloppet skrivits ner till 3000 kronor. Om hon väljer att bestrida även den nya fakturan kan saken som sagt avgöras i tingsrätten. Då kan hon också krävas på kostnader som värden haft i själva rättsprocessen och för att kräva in pengarna, som ansökningsavgift och rättslig rådgivning. Det innebär ytterligare en eller två tusenlappar utöver det ursprungliga kravet.
Fick nej från hemförsäkringen
Karin Kullenberg kontaktat det bolag som hon tecknat sin hemförsäkring hos, men fått besked om att hon inte kan någon ersättning därifrån. Egentligen tycker hon att hemtjänstföretaget borde stå för kostnaderna, men säger att det nog kan bli svårt att bevisa att det är deras personal som gett upphov till stoppet. Oavsett om hon lyckas få pengar från hemtjänstföretaget eller inte, så är det ändå hon som står på lägenhetskontraktet och som Willhem kommer att kräva på pengar, säger Johan Perup på Hyresgästföreningen.
Karin Kullenberg tror inte att hon på egen hand hade upptäckt den moms som lagts på felaktigt. Hon tycker i alla fall det är bra att beloppet är något mindre, men hon skulle behöva mer tid på sig även om hon inte behöver betala i år.
– Det känns ju tungt ändå men jag får prata med Willhem och se om jag kan få en avbetalning, säger hon.
Jordabalkens kapitel 12 kallas ofta för hyreslagen. Under paragraf 24 står mer om en hyresgästs skyldigheter: ”Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning.”.
Källa: lagen.nu
Det är i princip bara det du gör ifrån dig samt toapapper som ska spolas ner i toaletten. Kattsand, bindor, tamponger, kondomer, bomullspinnar, tvättlappar och snus är alla exempel på saker som ska orsaka stopp eller förstöra och därmed kostnader. Inte ens hushållspapper ska spolas ner eftersom det är gjort för att suga upp vatten och inte löser sig i vatten på samma sätt som toalettpapper gör.