Dörrknackning för bättre sopsortering

Östersund Sopkampen går in i nästa fas. Nu ska alla hyresgäster informeras grundligt om hur soporna ska sorteras rätt och riktigt enligt konstens regler.

70 procent av östersundsbornas sopor är felsorterat. För tre veckor sedan gick startskottet för tävlingen och kampanjen ”Vinn vinn-sopsortering!” där boende i två bostadsområden i Östersund har chansen att utmana sig själva, sina grannar och det andra bostadsområdet i miljövänlig sop­sortering.
Nu går tävlingen in i nästa fas. Det är dags för renhållningschefen Ola Skarin att personligen knacka dörr för att tala miljövett med hyresgästerna. Alla på områdena ska besökas.

I samband med informationen delas portabla sopsorteringskärl ut, i form av sektionssydda påsar där alla olika sorteringar finns i olika fack. Detta för att ge rätt förutsättningar för boende att kunna sortera hemma, innan man tar med sig soporna och slänger dem i korrekt kärl i soprummet.

Läs ocksåSå fortsätter bluffsajter lura bostadssökare med nytt knep – trots hot om böter"Kontakta hyresvärden" och tre dagars full tillgång. I själva verket är annonsen på bostadshub.se hämtad från Boplats Sverige och går att titta på gratis där, samtidigt som kunden efter tre dagar får betala för ett abonnemang för 299 kronor i månaden.

Vid dörrknackningen medverkar också någon representant för Lundstams ledningsgrupp samt Hyresgästföreningen. I projektet ingår Hyresgästföreningen, Östersunds kommun, Östersundshem, Rikshem och Lundstams.

Fakta: ”Vinn vinn – Sopsortering!”

Kampanjen genomförs i två kvarter – Ardennern i Torvalla, som ägs av Östersundshem, och Väghyveln på Körfältet, som ägs av Rikshem.
En så kallad plockanalys, det vill säga en genomgång av respektive områdes kärl för brännbart, visade att cirka 70 procent av soporna i dessa hade kunnat sorteras. Det rörde sig huvudsakligen om plast- och pappersförpackningar samt kompost som låg i fel kärl.
Tävlingen startade 10 oktober och avslutas på försommaren 2018. Då visar det sig vem som slänger bäst.

Läs också Nytt hopp för Doris efter 10 år med värstingvärden: "Tror knappt att det är sant" S-politikern bodde i villa – men lyckades behålla lägenhet i centrala Östersund i 25 år Fel namn på kontraktet – hyresgästen kräver gratis boende och ersättning för "mänskligt lidande" Värden satsar på nya fönster och dörrar – hyresgästen ville sova på hotell

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.