Drar tillbaka ansökan mot den kritiserade hyresvärden: ”Haft en bra dialog”

Kritiken mot Lindström property har varit hård sedan de köpte 540 lägenheter av det kommunala bostadsbolaget Lessebohus i maj 2023. Ventilation som har saknats, läckande tak, mögel, ingen snöröjning har varit några av klagomålen från hyresgäster. En rad av ärenden har hamnat hos kommunens myndighetsnämnd som hanterar miljöarbete och plan- och byggnadsverksamhet. Underhållsbristerna beskrevs som många när Hyresgästföreningen ansökte om förvaltningsföreläggande av bostadsbolaget hos hyresnämnden.
Det som fick Hyresgästföreningen att känna måttet var rågat före jul hade dock främst administrativa orsaker, så som att det inte fanns ett fungerande felanmälningssystem på plats och bristande information till hyresgästerna. En del hyresgäster fick också debitering för elen två gånger då bostadsbolaget missade att ta betalt för elen en månad, vilket inte alla hyresgäster insåg och betalade extra.
Hyresgästföreningen valde att göra anmälan per fastighet, för att lättare organisera bevisningen. Ansökan gällde fastigheter i två områden, Hackan 2 på Odengatan och Rasthagsvägen och Lessebo 1:221 på Bergsrådsgatan.

”I mitt perspektiv tycker jag inte de är professionella”, berättade Sandra Thornell, folkrörelseutvecklare hos Hyresgästföreningen i region Sydost, för Hem & Hyra. Hon var också ett av de vittnen som skulle höras av hyresnämnden för att berätta om de brister hon själv har sett, så som, mögelskador, fuktskador, trasiga fasader och farliga lekplatser.
Några tecken på förändring fanns inte enligt Hyresgästföreningen, och hoppades därför på att en ansökan skulle få effekt.
Brev gav resultat
Samtidigt som Hyresgästföreningen lämnade in sin ansökan till hyresnämnden skickade de ett varningsbrev till bostadsbolaget för att upplysa om sitt agerande.
Det fick Philip Lindström, son till ägare Stefan Lindström, att ta kontakt med föreningen. Det i sin tur ledde till slut till att Hyresgästföreningen drog tillbaka sin ansökan till hyresnämnden den 11 mars. I stället är de båda parterna nu överens om vad som ska ske framöver.
– Efter att vi upprättade den kontakten har vi haft en bra dialog, de har egentligen aldrig ifrågasatt de synpunkter vi har framfört i de här samtalen. Vår plan framöver är baserad på innehållet i ansökan. Det låter väldigt bra och vår förhoppning är att det ska efterlevas, säger Ena Hodzic, jurist hos Hyresgästföreningen.
Och om det inte sker?
– Då är vi beredda på att skicka in en ansökan igen. Men vi tycker att det här är värt att ge en chans. Vi tror också att vi kan uppnå bättre resultat genom ett samarbete än att bråka i domstol, säger Ena Hodzic.
I en lag från 2021 får man skicka in en ansökan om förvaltningsföreläggande till hyresnämnden, vilket innebär att hyresnämnden tittar på de bevis som finns och beslutar om fastighetsägaren måste åtgärda problem för hela fastigheten. Om åtgärderna inte genomförs måste man betala vite. Det andra verktyget som finns är att ansöka om tvångsförvaltning, där någon annan träder in och tar över hela förvaltningen. Det brukar bara Hyresgästföreningen bara ansöka om i akuta fall där det handlar om få fastigheter.
Ansökan som Hyresgästföreningen gjorde före jul var något av ett pilotfall i region Sydost för att testa just förvaltningsföreläggande som verktyg. Det hade funnits risker med att fortsätta driva ärendet i hyresnämnden menar Ena Hodzic.
– Är det så att en hyresvärd medger alla brister och kan redovisa en plan, då finns det inget behov längre att pröva saken i hyresnämnden, det är för osäkert.
Förändringens tider, eller?
Ena Hodzic tror att hyresgästerna kommer märka av en förändring snart, men att vissa saker kommer ta längre tid då det kräver större insatser.
– Vi har satt ett preliminärt datum för avstämning om det fungerar eller inte. Den överenskommelsen är i skrift, det har varit ett krav för att återkalla ansökan, säger hon.
När Hem & Hyra söker Philip Lindström vill han inte svara på några frågor och vill hellre ge en intervju om några månader när projektet har varit i gång en tid.
– Jag har inget att tillägga till detta. Vi försöker samarbeta med Hyresgästföreningen och göra det bättre för alla. Mer än så är det inte.
Vad kan hyresgästerna förvänta sig?
– Just nu avstår jag den här intervjun, säger Philip Lindström.
Inte heller Hyresgästföreningen vill berätta något i nuläget.
– Det är egentligen inga hemligheter. Men vi vill ge hyresvärden en chans att själv gå ut till hyresgästerna och berätta om vilka åtgärder som ska vidtas innan vi berättar om våra planer, säger Ena Hodzic.
Den 17 december blev det klart att Lessebohus sålde ut sitt sista bestånd till Lindström Property. Kvar i kommunens ägo blir endast några få lägenheter för framför allt äldre. Den 1 mars i år har Lindström property tagit över de resterande 27 fastigheterna med 316 lägenheter.