Drar tillbaka ansökan om tvångsförvaltning
Sju hyresgäster i Blötberget i Ludvika kommun vände sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp med att få en mängd brister i sina lägenheter åtgärdade. Hyresgästerna hade också svårt att komma i kontakt med sin hyresvärd, Blötbergets Fastigheter AB, och de var oroliga inför vintern med kyla och snö.
Hyresgästföreningen tog saken till Hyresnämnden i Västerås som 23 december tog beslut om en rad åtgärdsförelägganden. Hyresvärden ålades att åtgärda de flesta brister som hyresgästerna påtalat; rinnande kranar, trasiga tapeter, golv och mattor och toaletter bland annat.
Hyresgästföreningens jurist Patrik Esfandi hade också ansökt om att fastigheterna i Blötberget skulle tvångsförvaltas men den ansökan har han nu dragit tillbaka.
– Jag lämnade in en begäran om att vår ansökan om tvångsförvaltning skulle vilandeförklaras men den sa Martin Bergh, hyresråd i Västerås nej till. Då gjorde jag bedömningen att det var bättre att dra tillbaka ansökan och istället återkomma om hyresvärden inte gör det han blivit ålagd, säger Patrik Esfandi.
Hyresvärden har tre månader på sig att åtgärda alla brister. Hyresgästen Lena Isaksson i Blötberget är nöjd med vad som skett sedan jul.
– Min toalett och kran är redan fixade och just nu får jag tapetserat och en dörr fixad. Jag tror att det kommer att gå bra i framtiden för nu har det gått undan. Jag tror och hoppas på det här och att snöröjningen kommer att fungera.
Jonas Fredriksson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen i Borlänge och hyresgästernas ombud i Hyresnämnden, är också nöjd med det mesta i Hyresnämndens beslut men påpekar att Hyresgästföreningen kommer att följa vad som händer och se till att det hyresvärden lovat göra verkligen blir gjort:
– Vi ska se över allt i ärendet och kommer eventuellt att överklaga vissa beslut och kanske också begära ersättning i vissa fall, vi får se, säger Jonas Fredriksson.
Hem & Hyra har inte lyckats nå företrädare för Blötbergets Fastigheter AB för en kommentar.