Du betalar elitlagen via hyran – ”pengar behövs i de här tiderna”
Genomsnittet är en kvarts miljon per företag eller 74 kronor per lägenhet och år. Kfast i Eskilstuna sponsrar mest. KBAB i Karlstad sponsrar inte alls. Det visar Hem & Hyras kartläggning av sponsring hos 24 kommunala värdar i länen Dalarna, Sörmland, Värmland och Örebro under 2020. Granskningen visar även att sporten får mest pengar.
I Eskilstuna samordnas all sponsring inom kommunkoncernen. Totalt satsades förra året 6,5 miljoner kronor. Kfast stod för en tredjedel eller 284 kronor per lägenhet.
– Vi vill värna och stötta det lokala föreningslivet, säger sponsorskapskoordinatorn Johan Nordin om kommunbolagens engagemang.
Mest pengar fick speedwayföreningen Smederna, fotbollslagen AFC (herr) och United (dam) samt handbollsklubben Guif. Alla med ”förnamnet” Eskilstuna. De fyra fick 300 000 var från Kfast mot utrymme för loggorna på matchdräkter och arenor.
Sponsringen är uppdelad i tre delar: elit, bredd och socialt ansvarstagande.
– Det innebär att vi stöttar allt från Eskilstuna United till kvinnojouren Moa.
Näst mest sponsrar Degerforsbyggen av de 24 värdar som ingår i kartläggningen. Framför allt är det den lilla bruksortens stora stolthet, den klassiska fotbollsföreningen som sensationellt nog är tillbaka i allsvenskan, som får stöttning mot reklam på matchdräkter och arenan Stora Valla. Sponsringen till klubben med 160 000 kronor motsvarar 191 kronor per lägenhet.
– Ett sätt att få exponering och göra varumärket känt. I slutändan handlar det om att få inflyttning till kommunen, mer uthyrning och minskade kostnader för tomma lägenheter, säger vd:n Rickard Erhard.
Tony Nilsson är hyresgäst hos Degerforsbyggen och har som många andra på orten en stark koppling till Degerfors IF. Han spelade i klubben upp till juniornivå och var sedan tränare under många år för lagen hans barn spelade i. Tony är positiv till hyresvärdens sponsring.
– Jag tycker det är jättebra att de stödjer klubben. Det är en fotbollskultur i det här lilla samhället och vi har levt på det här med fotbollen i bra många år. Nu är vi uppe i allsvenskan och det är jättekul, men pengar behövs i de här tiderna, säger han.
Så du har inga problem med att dina hyrespengar går till Degerfors IF?
– Nej, inte mig emot, men vad andra tycker vågar jag inte säga något om.
Karlstads Bostads AB, KBAB, är ett av de företag som inte sponsrar alls. Ishockeyklubben Färjestad och andra som ”sätter kommunen på kartan” får nobben när de ber om stöd.
– Nej, vi sysslar inte med sponsring för hyresgästernas pengar, säger Karin Jonsell, kund- och marknadschef.
KBAB samarbetar däremot gärna med föreningar som anordnar aktiviteter i bostadsområden.
– Ett sätt för föreningarna att få nya medlemmar samtidigt som våra hyresgäster kan hitta in i föreningslivet.
Generellt verkar tiden vara på väg att rinna ut för sponsring som bara går ut på att bygga bostadsföretagets varumärke genom att köpa en skylt med loggan på den lokala idrottsplatsen och få några årskort till matcherna som delas ut bland cheferna.
Trenden är att företagen allt mer går över till att bara samarbeta med föreningar som kan ge någonting tillbaka direkt till hyresgästerna.
– Vi har krav på motprestation, att de föreningar som vi tecknar avtal med ska hjälpa till hos oss när vi har aktiviteter för våra hyresgäster, säger Karlskogahems kund- och marknadschef Peter Vogler.
Flera andra företag ger en liknande bild av hur sponsringen förändrats.
Under 2020 tog Kopparstaden i Falun ett omtag för att hitta en bättre modell för hur man använder den halva miljonen som ett normalår går till sponsring.
– Vi ville hitta en struktur för att våra hyresgäster, föreningar och företag ska få ut mesta möjliga av det vi investerar i form av tid, engagemang och pengar, säger Anna Timander, marknads- och uthyrningschef på Kopparstaden.
Enligt den nya policyn ska aktiviteter som sponsras vara öppna för hyresgästerna och främst rikta sig till barn och ungdomar samt äldre hyresgäster. Över tid ska det vara balans mellan de tre områdena hälsa/välmående, kultur och kompetens.
Fotnot: Efter att artikeln publicerats i papperstidningen har vi fått frågan från läsare om Leksandsbostäder sponsrar hockeylaget Leksands IF. Så här ligger det till enligt uppgifter från Leksandsbostäders vd Anders Eklund: Under 2020 gick 77 000 kronor av bolagets pengar till reklam i olika sammanhang. Det motsvarar 75 kronor per lägenhet. Pengarna gick till undervisningsmaterial i skolorna, barnaktiviteter, Städa Sverige samt olika föreningar, däribland Leksands IF. Hockeylaget fick lite mer än hälften av pengarna, 39 000 kronor.
De här uppgifterna redovisas särskilt och ingår alltså inte i underlaget för huvudartikeln.
Sponsring utgår från ett kommersiellt avtal som bägge ska tjäna på. Den ena parten betalar för att få sitt namn att synas i sammanhang som anses positiva, till exempel på en matchtröja. Den andra parten får pengar till sin verksamhet.
Örebro län:
Karlskogahem: 390 000 kr. 162 kr/lägenhet.
Askerundsbostäder: 90 100 kr. 95 kr/lägenhet.
Örebrobostäder: 890 000 kr. 40 kr/lägenhet.
Hallbo, Hallsberg: 32 912 kr. 21 kr/lägenhet.
Värmlands län
Arvika Fastighets: 94 667 kr. 31 kr/lägenhet.
Säfflebostäder: 27 265 kr. 20 kr/lägenhet.
Kilsbostäder: 3 500 kr. 5 kr/lägenhet.
Kbab, Karlstad: 0 kr.
Sörmland
Nyköpingshem: 180 000 kr. 45 kr/lägenhet.
Kustbostäder, Oxelösund: 50 000 kr 40 kr/lägenhet.
Flens Bostads: 48 900 kr. 28 kr/lägenhet.
Strängnäs Bostads: 0 kr.
Dalarna
Kopparstaden, Falun: 183 986 kr. 30 kr/lägenhet.
Ludvikahem: 84 000 kr. 25 kr/lägenhet.
Gamla Byn, Avesta: 0 kr.
Rättviks Fastigheter: 0 kr.