Du får hyreshjälp – utan att betala
En av förmånerna med att vara medlem i Hyresgästföreningen är att man kan ringa och få juridisk hjälp över telefon. Frågorna kan gälla allt från vilka rättigheter man har gentemot sin hyresvärd till om man verkligen kan bli vräkt om man har en stojig inflyttningsfest.
Men många gånger är det personer som inte är medlemmar som har lyft luren. Sedan 2011 har föreningen därför bestämt att även dessa ska få hjälp med grundläggande hyresjuridisk information.
Grundkravet för assistens har varit att likartad information redan ska stå att finna på Hyresgästföreningens hemsida.
Under förbundsstyrelsens möte i veckan utvärderades rutinerna för hur man bistår icke-medlemmar med juridisk baskunskap. Man beslutade då att permanent fortsätta hjälpa till i samma utsträckning.
Till skillnad från när en medlem söker svar kopplas icke-medlemmar vidare till medlemsregistret, för att inte belasta den ordinarie hyresjuridiska verksamheten som är till för mer avancerad rådgivning och hjälp.
Huvudskälet bakom att servicen förlängs stavas medlemssiffror. Under fjolåret lockades en femtedel av dem som ringde medlemsregistret till att bli fullvärdiga medlemmar.
Det innebar 2 275 nya medlemskap för föreningen.
– Många av dem som ringer in med den här typen av frågor ser nyttan av att vara medlem, säger Susanne Rickan, nationell medlemsstrateg på Hyresgästföreningen.
Även i de fall då personen som söker hjälp inte nappar på erbjudandet om medlemskap tjänar Hyresgästföreningen på att bjuda till lite extra, resonerar förbundsstyrelsen.
– Det skapar också en goodwill-effekt och vi är angelägna om att även de som inte är medlemmar får ett gott bemötande och en bra känsla för Hyresgästföreningen, säger Susanne Rickan.