Annons

Dubbelt så många vill ha råd av Hyresgästföreningen

Helsingborg Medlemmar som hör av sig för att få rådgivning ökade med 50 procent förra året i Region norra Skåne.

Brister i lägenheten, störningar, hyran, hyresavtal och skadeståndsansvar. Det är de vanligaste frågorna som medlemmarna ringer och vill ha svar på. I Region norra Skåne ökade antalet rådgivningar med 50 procent från 2010 till 2011.

− Det är ju ett klart bevis på att vi bedriver en viktig verksamhet och att det finns ett behov av våra tjänster, säger Evalena Agertoft, jurist vid Hyresgästföreningen.

Läs ocksåHär är hyresgästernas största problem – vanliga frågan i topp: "Många är oroliga"

Hur kommer det sig att antalet rådgivningar ökat så mycket?

Annons

− Det finns inget enkelt svar på det men jag kan konstatera att det har ökat i flera regioner.

Totalt hade Hyresgästföreningen Region norra Skåne 4 500 rådgivningar förra året och år 2010 hade de 3 092 stycken.

Annons
Läs ocksåFemdubblad väntetid för hjälp – en tredjedel av personalen sjuk
Läs också Hyresgäster klagar mer på köket än på grannarna Hyresgästföreningen ska driva fall om misstänkt diskriminering Så ska nationella rådgivningen förbättras

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.