Duschade trots att kaklet var borta – nu måste mannen flytta
Skadan upptäcktes i samband med att kommunala Eskilstuna Kommunfastigheter, Kfast, kollade ett tips om att väldigt många personer var skrivna på adressen. Kakelplattorna, som var lösa redan innan badkaret togs bort, hittades också vid besöket. De hade mannen lagt i en garderob.
Bolaget sade upp hyreskontraktet eftersom han inte berättat om skadan utan bara fortsatt att duscha – trots att fler kakelplattor lossnade med tiden. Följden blev att vatten trängde in under golvmattan.
– Vattnet rann rakt ut eftersom det inte fanns något tätskikt, berättar Tomas Jansson som är förvaltare på Kfast.
Men hyresgästen gick inte med på uppsägningen och bolaget tog därför saken till hyresnämnden. Där berättade mannen att han vid ett tillfälle hade försökt ringa till värden och anmäla skadan. Men telefonkön var så lång att han till slut var tvungen att lägga på.
Han hävdade också att han hade ”pratat med en hantverkare på Kfast” som sa att det var okej att fortsätta duscha, trots att kakelplattorna ramlat ned. Namnet på den Kfast-anställde kunde mannen dock inte säga, han kände bara igen honom till utseendet.
Nu hjälpte inte mannens invändningar – hyresnämnden bestämde att han måste flytta. Detta eftersom hyresgäster måste anmäla skador eller brister som kan medföra allvarliga problem. Vattenskador är ett typexempel på sådana skador.
Badrummet har nu totalrenoverats till en hög kostnad.
– Jag kan inte ange den exakta summan. Men generellt kan jag säga att det kostar uppåt 200 000 kronor att totalrenovera ett badrum, förklarar Tomas Jansson.
Fallet är dock lite speciellt eftersom mannen bor i en av flera lägenheter i bostadsområdet Fröslunda där kakelplattor har lossnat i badrummen.
Det handlar om ett dåligt utfört jobb av en entreprenör i samband med att lägenheterna rotrenoverades i mitten av 90-talet.
– Det är alltså inte i alla lägenheter i området som kaklet släpper, utan bara i dem där den här entreprenören gjorde jobbet. Exakt hur många lägenheter det rör sig om vet jag inte, men det är ett problem som vi har tvingats jobba med i flera år, säger Tomas Jansson.
Det här gör att hyresgästen ”bara” kommer att krävas på en del av summan. Tomas Jansson tippar på att det kan handla om cirka 30 000 kronor.
– Han får betala det merarbete som vi fick i och med att han inte meddelade oss direkt. Vi tycker att vi har varit väldigt humana i det här fallet och bara debiterat det som ligger honom till last. Det övriga tar vi på oss.
Mannen borde ha frågat Kfast innan han tog bort badkaret, men ofta är det okej att göra det. Och hade han ringt på en gång och berättat om kakelplattorna hade situationen varit en helt annan, enligt Tomas Jansson.
– Då hade vi inte krävt honom på en enda krona.
Fotnot: Kfast har totalt 375 lägenheter i området.