Duvor byggde bo i garderob och elementen försvann – nu blir hyresgästen av med kontraktet
Ärendet i hyresnämnden är ovanligt på många sätt. På en av bilderna som hyresvärden Svenska Bostäder skickat in står en duva på fönsterbrädan i lägenheten, en annan bild föreställer en garderob där duvor har byggt bo i en äggkartong. Andra bilder visar väggar där det borde sitta element men där det bara finns vattenrör.
Händelsen i hyresnämnden kan sägas börja med att mannen hyr den lilla tvåan i april 2019 och slutar med att hyresvärden går till hyresnämnden och säger upp hyresgästen i slutet av 2023.
Enligt dokumenten i hyresnämnden har bostadsbolagets utredare sedan länge misstänkt att hyresgästen inte bor i lägenheten. Trots försök menar utredarna att de inte kunnat få tag på hyresgästen.
Lägenheten saknar möbler och element
Men i slutet av maj 2023 öppnar mannen dörren när bolagets personal ringer på.
Enligt värden så finns det inga möbler i lägenheten, kyl och frys är tomma och luktar illa. Värden konstaterar också flera brister. Bland annat är alla lägenhetens element bortmonterade och finns inte i lägenheten, tapeter är nedrivna och på parkettgolvet är det en stor vattenpöl. I lägenheten finns också en levande duva som byggt bo i äggkartonger i en garderob, på balkongen finns stora kassar med kvistar så att fåglar ska kunna bygga bo.
När bolagets representanter frågar var mannen bor så vill han inte svara, en gång svarar han Danderyd. Hyresgästen berättar också att han ska renovera lägenheten.
Några månader senare, i september kommer mannen till bolagets kontor och har med sig två personer som ska titta på mannens lägenhet för att eventuellt byta sin lägenhet mot mannens.
När bolagets personal följer med till lägenheten ser de att hyresgästen renoverat lägenheten, men inte på ett fackmannamässigt sätt.
Elementen sitter snett
Hyresgästen har bland annat köpt nya element, men de är snett monterade. Han har också satt upp nya tapeter, men tejpat smala remsor av en annan tapet på den nya tapeten.
Fyra dagar efter besöket märker grannen under mannen att det droppar vatten från taket. När värden inte får tag på mannen ovanför går de in i lägenheten och upptäcker att det läcker från mannens egenmonterade element. En underleverantör till Svenska Bostäder försöker lösa problemet men det fortsätter läcka.
I ett mejl som Svenska Bostäder skickat in till hyresnämnden, skriver bolagets personal att de måste åtgärda alla fel omgående i lägenheten, ”Jag beställer åtgärd som kan innebära att byta radiatorer och installera på nytt”
Sammantaget slutar det med att hyresvärden säger upp hyresgästen och kräver att han flyttar senast 31 januari 2024. Men mannen vägrar och ärendet hamnar i hyresnämnden där hyresgästen och Svenska Bostäder nyligen nått en förlikning. Förlikningen innebär att mannen sägs upp och ska flytta senast senast 2 januari 2025. Men han får fram till dess på sig att byta sin lägenhet mot en annan.
”Aldrig varit med om något liknande”
Jens Waldenström, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, som har företrätt hyresgästen, har aldrig varit med om ett liknande ärende.
– Hyresgästen hävdar att någon har stulit allt han äger inklusive elementen och lägenheten var ju helt tom. Men det är oklart vad som har hänt i den här lägenheten, säger han.
Han berättar att det inte är helt ovanligt att en hyresgäst sägs upp men får rätt att byta sin lägenhet.
– Nej det har hänt flera gånger och jag tror det är skönt om hyresgästen får börja om någon annanstans, nu försöker han byta lägenheten, säger han.
Hem & Hyra har sökt Svenska Bostäder för att ställa frågor om bland annat vem som får betala kostnaden för att återställa lägenheten. Lena Bergsten, områdeschef i Järva på Svenska Bostäder, skriver i ett mejlsvar: ”Vi uttalar oss aldrig i enskilda fall, men det som gäller generellt vid utflyttning är att vi gör en besiktning. Om hyresgästen har orsakat skador på lägenheten som vi måste återställa skickas en faktura till hyresgästen”.