Dyr nota när middagen for i golvet: ”Jag fick panik”
– Jag stod och lagade mat och det var en stek har jag för mig, kanske porterstek. När jag skulle ta bort grytan borde jag ha använt grytlappar, men det gjorde jag inte.
Jack berättar hur han brände händerna på grytans varma öron och då släppte den reflexmässigt.
När Linköpingsparet städat upp efter den förstörda middagen upptäckte de att den tunga grytan orsakat flera en till två centimeter stora märken i köksgolvet. Det kom därför inte som någon överraskning när lägenheten några månader senare besiktigades av hyresvärden.
– Vi skulle flytta. Jag hade räknat med att vi skulle få betala för skadan för det var ju jag som hade orsakat den även om det inte var med flit. Jag var beredd på att det nog skulle kosta ett par tusenlappar, säger Jack.
Men när fakturan från hyresvärden Riksbyggen dök upp fick paret en chock. Räkningen var på 22 737 kronor.
– Jag fick panik. Hur skulle vi kunna betala så mycket? säger Åsa Frank.
– Jag kontaktade Riksbyggen direkt och ifrågasatte summan och förklarade att vi bestrider den, säger Jack.
Han hörde också av sig till bolaget där paret har sin hemförsäkring men fick beskedet att försäkringen inte täcker skadan. Detta på grund av att bolaget bedömer det hela som en olyckshändelse och hänvisar till hyreslagen som säger att en hyresgäst bara är skyldig att ersätta skador som uppkommit genom vårdslöshet eller försummelse.
Omfattande arbete
Av fakturan som golvfirman som utförde arbetet har skickat till Riksbyggen framgår att ett omfattande arbete har gjorts. Drygt 19 kvadratmeter golv har gått åt i köket som enligt Jack och Åsa bara var cirka tolv kvadratmeter stort. De får också betala för bland annat nya spånskivor och lister.
– Det känns som om de har gjort en totalrenovering och låtit oss betala. Det kan inte vara rätt, menar Jack.
Enligt fakturan har de bland annat fått betala för kapning av en dörr. Men enligt paret fanns inte några dörrar till köket.
– Så vad är det egentligen som vi har fått betala för? undrar Jack.
Men enligt Riksbyggens fastighetschef Cipi Jugovic är det bara arbeten som var nödvändiga för att återställa skadan som har utförts. De ansvariga hos hyresvärden vill inte låta sig intervjuas per telefon. I stället får Hem & Hyra svar på frågorna per mejl.
”Golvmattorna har en bredd av två meter och den bredden harmoniserar inte med måtten för golvet. Skillnaden är således det spill som uppstår när man skär in mattan för att den ska passa i rummet”, skriver Cipi Jugovic.
Hon menar också att alternativet till att byta spånskivorna hade varit att bredspackla dem, vilket tagit längre tid och blivit dyrare.
Men när det gäller den kapade dörren får vi inget konkret svar. Enligt Cipi Jugovic var det en åtgärd som underentreprenören bedömde var nödvändig för att kunna byta golvet i sin helhet. Men vilken dörr det skulle handla om är fortfarande oklart.
Orolig väntan på beslut
Jack och Åsa valde att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Efter flera månaders orolig väntan fick de beskedet de absolut inte ville ha. ARN gör bedömningen att skadan orsakats av vårdslöshet eller försummelse och att Riksbyggen därför har rätt till ersättning för vad det faktiskt kostade att åtgärda golvet.
– Bara några dagar efter beslutet fick vi ett krav från inkasso och då vågade vi inte göra annat än att betala även om det kändes fel, säger Jack.
Victoria Malmquist, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, konstaterar att det är vanligt att människor tänker som Jack och Åsa.
– Det sitter i ryggmärgen hos folk. Man är rädd för att hamna hos Kronofogden eller inkasso och betalar. Men så länge man bestrider ska Kronofogden och inkassobolaget släppa ärendet. Då måste den som kräver en på pengar gå till tingsrätten och få ärendet avgjort.
Det kan däremot innebära en risk, eftersom den som förlorar oftast även får betala den andra partens rättegångskostnader.
Riksbyggen ändrar sig – efter Hem & Hyras frågor
Riksbyggen skickade kravet till inkasso i stället för att låta tingsrätten avgöra om det var berättigat. På frågan om varför svarar Cipi Jugovic: ”Hyresgästen har valt att gå till ARN och vi har anpassat oss därefter.”
Hyresvärden har inte heller dragit av något för golvets ålder.
”Det skadade golvet var cirka ett år gammalt vilket inte omfattas av åldersavdrag”, svarar Cipi Jugovic.
Men när Hem & Hyra påpekar att golvets verkliga ålder var cirka 2,5 år ändrar hon sig.
”Nu när vi i efterhand uppmärksammas på detta kommer vi att följa vår vanliga rutin som är att använda Sveriges allmännyttas nyckeltal för åldersavdrag och kompensera hyresgästerna i efterhand”, skriver hon i ett mejl.
Enligt Cipi Jugovic ska Jack och Åsa få tillbaka drygt 1 000 kronor.
– Det är väl bra att de medger att de har gjort fel. Men jag tycker fortfarande att vi fått betala alldeles för mycket, säger Jack Karlsson.
Jack och Åsa hyr numera av en annan hyresvärd. De beskriver det gångna året som jobbigt.
– Min mamma gick bort också, så det har varit tufft på flera sätt. Jag ärvde lite pengar och de fick gå till det här. Det känns inte klokt att en sådan här grej kan få så stora konsekvenser. Det kan hända vem som helst, säger Åsa.
- Kontakta företaget och berätta att du protestrar mot fakturan
och inte kommer att betala den. Det är viktigt att bestrida
skriftligen, till exempel per mejl eller rekommenderat brev. - Så länge du kan bevisa att du har bestridit riskerar du inte att få någon betalningsanmärkning. Om företaget inte håller med kan de begära att Kronofogden ska lämna över ärendet till tingsrätt.
Källa: Hallå konsument.